We besteedden in 2019 18% meer aan duurzaam voedsel dan het jaar hiervoor. Consumenten zijn best bereid meer aan duurzaam voedsel uit te geven. Ook groeide het aanbod gestaag. Van de ruim 56 miljard euro die we vorig jaar aan voedsel besteedden gingen er 7,7 miljard euro op aan duurzaam eten. In 2018 was dat nog 6,5 miljard euro. Dit staat in de Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen Economic Research.
Wageningen Economic Research deed onderzoek in supermarkten, foodservice (horeca) en winkels die gespecialiseerd zijn in duurzame voeding en keek naar de productgroepen aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren, houdbare producten, samengestelde maaltijden, koffie, thee, vis, vlees, vleeswaren, zuivel en dranken.
Het keurmerk On The Way to PlanetProof verdient aparte vermelding omdat het recent is geïntroduceerd bij veel producten zoals aardappelen, uien, groente, fruit, kruiden, zuivel, eieren en dranken. Grote kans dat je naar een product grijpt met dit keurmerk dus. Gevolg van deze opschaling: een vijf keer zo’n hoge omzet in 2019 dan in 2018, te weten 492%.
Producten met het Keurmerk Beter Leven zijn het meest verkocht. In 2019 gingen voor zo’n 2,8 miljard van deze producten over de toonbank. Gevolgd door het label Biologisch (1,6 miljard) en aan producten met het label UTZ Certified gaven we 1,5 miljard uit.
Aan duurzame vlees en vleeswaren, koffie en thee en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig besteedden mensen het meest. Vooral eieren en zuivel kochten we veel meer ten opzichte van vorig jaar. We kozen 81% meer dan vorig jaar voor duurzame zuivel en 58% meer voor duurzame eieren. Vlees en vleeswaren steeg met 10%.
Bron: Wageningen University & Research