Markt voor plantaardige proteïnen in beweging
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Markt voor plantaardige proteïnen in beweging

  • 11 oktober 2016
  • Door: Maaike Belder , in opdracht van RVO.nl

De Green Protein Alliance wil de consumptie van plantaardige proteïnen een flinke impuls geven. Dat is beter voor mens en milieu én levert nieuwe marktkansen op, zo geloven de deelnemers aan het unieke samenwerkingsverband van duurzame koplopers in de voedingsbranche. Het initiatief krijgt steun van de overheid en experts in voeding, gezondheid en duurzaamheid.

De markt voor producten op basis van plantaardige proteïnen – bijvoorbeeld uit peulvruchten, paddenstoelen, algen en noten – is al volop in ontwikkeling, gedreven door toenemende interesse van consumenten in gezonde en duurzame voeding. Volgens het Voedingscentrum eten steeds meer Nederlanders minder of geen vlees vanwege dierenwelzijn, het milieu of hun eigen gezondheid. Ook de Schijf van Vijf zet in op een nieuwe balans tussen dierlijke en plantaardige producten. De deelnemers van de Green Protein Alliance (GPA) zien kansen in deze groeiende vraag. Aangesloten bedrijven zijn onder meer Albert Heijn, GoodBite, HAK, Rechtstreex, RotterZwam, The Dutch Weed Burger en Vivera.

Van 30 naar 50 procent

Als het aan de GPA ligt, kunnen consumenten straks nog makkelijker kiezen voor bekende en nieuwe smakelijke producten met plantaardige proteïnen. Geen eenheidsworst, maar voor ieder wat wils. “De gezamenlijke ambitie van alle deelnemers aan de alliantie is een markt waarin producten met plantaardige proteïnen een vanzelfsprekende keuze zijn”, aldus Jeroen Willemsen, GPA-initiatiefnemer. “Voor elk moment van de dag, van hoge kwaliteit, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. En vooral: lekker. De gemiddelde verdeling van wat we eten is nu nog 30 procent plantaardige en 70 procent dierlijke proteïnen. De doelstelling van de GPA is een verhouding van 50/50 in 2025.”

Doorbraakaanpak

Op 7 juli 2016 presenteerde de GPA haar uitgangspunten tijdens de kick-off en legden de partijen hun deelname aan de alliantie vast. De komende maanden staan in het teken van het verfijnen en toetsen van een gezamenlijk gedragen doorbraakaanpak voor 2017 en verder. Eind 2016 komt de GPA met de eerste resultaten van deze bijzondere samenwerking. Willemsen: “De oprichting is het startpunt van een te ontwikkelen roadmap. Tot eind van dit jaar richten we ons op de rolverdeling en de strategie. We hebben nog niet scherp wie wat moet doen, maar wel naar welk doel we streven. Nieuwe partners zijn welkom, maar met de gevormde trein gaan we alvast rijden. Instappen mag, echter alleen met hetzelfde geloof in deze transitie als de huidige deelnemers.”

Green Protein Alliance
14 deelnemers: Albert Heijn, Bonduelle, Boon, GoodBite, HAK, Het Planeet, Marley Spoon, Natuur & Milieu, Rechtstreex, RotterZwam, The Dutch Weed Burger, ValkVers - de Cantharel, Vegafit, Vivera
2 kennispartners: Milieu Centraal, Voedingscentrum
1 ondersteunend partner: Ministerie van Economische Zaken
4 initiatiefnemers: DuurzaamDoor (RVO.nl), Het Planeet, NewForesight, Platform Voedseltransitie


Meer weten over de Green Protein Alliance?
Neem contact op met Jeroen Willemsen: [email protected]

Proteïnetransitie

Een van de initiatiefnemers van de GPA is DuurzaamDoor, een programma van de rijksoverheid. In een expertmeeting, opgezet door DuurzaamDoor, Platform Voedseltransitie, Het Planeet en NewForesight concludeerden de aanwezige partijen gezamenlijk dat er structurele samenwerking tussen marktpartijen nodig is. Alleen dan is versnelling van de plantaardige proteïnetransitie mogelijk. Voorbij de fase van losse projecten, en met de bedrijven als schakel naar de consument. Op basis van deze conclusie ontstond de Green Protein Alliance, die ondersteuning krijgt van onder meer het ministerie van Economische Zaken, het Voedingscentrum en Milieu Centraal. GPA-deelnemer Henk Schouten van GoodBite vindt het bijzonder dat de overheid een rol pakt in de transitie. “Het Rijk heeft een belangrijke stem in de imagoverandering van vleesvervangers. Ze bereikten immers ook een kentering met de campagne rondom bijvoorbeeld stoppen met roken. Wat mij betreft is vlees eten het nieuwe roken.”

Wat is DuurzaamDoor?
DuurzaamDoor is een kennisprogramma voor sociale innovatie dat de ontwikkeling naar een groene, duurzame economie wil versnellen en doorbraken helpt realiseren. DuurzaamDoor organiseert samenhang tussen landelijke, regionale en lokale initiatieven via ‘sociaal instrumentarium’, zoals netwerken en coalitievorming. Op deze en andere innovatieve manieren werken overheden, ondernemers, onderwijs, onderzoek, en (burger)organisaties met elkaar samen aan maatschappelijke vraagstukken. DuurzaamDoor stimuleert, faciliteert, realiseert.

Niet opleggen, maar inspireren

De Green Protein Alliance is een mix van grote en kleine bedrijven. De naam van Nederlands grootste supermarktketen springt duidelijk in het oog. Volgens Robbert van Holstein van Albert Heijn is hun deelname bedoeld om met meerdere partijen tot een krachtiger boodschap te komen. “Wij zien het als onze rol om consumenten te informeren en te inspireren bij het maken van een gezonde keuze tussen de beschikbare producten in het schap. Zo besteden we in elke Allerhande bijvoorbeeld meerdere pagina’s aan vegetarische recepten en ook in de bonusfolder komen onze vegetarische producten regelmatig aan bod. We leggen consumenten niets op en zeggen niet dat ze geen vlees meer moeten eten, maar laten zien welke alternatieven er allemaal zijn. Wat Albert Heijn binnen de alliantie kan bijdragen, is dat wij grondige kennis bezitten over het eetgedrag van de consument. Die is steeds bewuster met voeding bezig en de groep flexitariërs in Nederland groeit.”

Consument verleiden

Een andere grote naam in de alliantie is die van groentefabrikant HAK. “Samen is het makkelijker om de consument te verleiden”, aldus Lienemijn Verploeg van HAK. “De consument kiest uiteindelijk zelf wat hij in zijn mandje legt en gaat vooral voor lekker en gevarieerd zonder concessies te doen aan gezond en gemak. Je kunt ze dus lekker maken met nieuwe inspiratie en smakelijke producten die hiervoor een oplossing bieden. We willen bijvoorbeeld met onze nieuwe bonen in stazak laten zien dat je makkelijk en snel een gezonde maar bovenal smakelijke maaltijd op tafel kunt zetten met bonen erbij. Die strategie voeren we overigens al bijna twee jaar met succes samen met ons boegbeeld Herman den Blijker. Met onze deelname aan de alliantie kunnen we een extra impuls geven aan de transitie naar plantaardige proteïnen en het in beweging zetten van de massa.”

Lokale voedselproducent RotterZwam twijfelde over deelname aan de GPA, maar stapte toch in. Mark Slegers van RotterZwam: “We wisten niet of de grote jongens ons wel aan tafel wilde hebben. Maar we vinden dat er genoeg is gesproken over de omschakeling naar meer plantaardige producten. Laten we nu vooral dóén. Daarnaast zien wij het als onze verplichting naar de toch al ondergeschikte paddenstoelensector om deel uit te maken van deze transitie.”

www.duurzaamdoor.nl

Bron: © RVO