Manifest Gezonde Voeding opgesteld
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Manifest Gezonde Voeding opgesteld

  • 17 juli 2020

Op donderdag 16 juli werd een Manifest Gezonde Voeding aangeboden aan verkiezingscommissies van politieke partijen namens tientallen organisaties, waaronder Transitie Coalitie Voedsel, TAPP Coalitie, Glastuinbouw Nederland, Natuur en Milieufederaties en Hartpatiënten Nederland. De organisaties roepen politieke partijen op in hun verkiezingsprogramma’s aan te geven hoe Nederlanders gezonder gaan eten. Dat wil zeggen: meer groenten en fruit en minder frisdrank en vlees. Hierdoor zullen zorgkosten en milieuvervuiling dalen.

De organisaties willen dat Nederland een van de gezondste landen wordt op het gebied van voeding. Want zo komen we gezond uit de crisis, ook in economisch opzicht. De organisaties steunen een voorstel uit een regeringsbrief van Hoekstra aan de Tweede Kamer van 22 april 2020 voor gezonde en duurzame voeding, opgenomen in de Brede Maatschappelijke Heroverwegingen. Hierin staat een verbruiksbelasting voor frisdrank en vlees en een subsidie of btw-verlaging op groenten en fruit.

Gezond voedsel goedkoper, ongezond voedsel duurder

De organisaties willen gezond en duurzaam voedsel zoals groenten, fruit en vleesvervangers goedkoper maken via subsidies en btw-verlaging. Ongezond voedsel en voedsel met een hoge milieu footprint moet juist duurder worden: allereerst bijvoorbeeld suikerhoudende dranken en vlees. Er komt dan wel een compensatie voor lage inkomens en boeren. Zij krijgen middelen om hun bedrijf te verduurzamen – minder milieubelasting draagt ook bij aan onze gezondheid.

Groente en fruit als lunch

Omdat de grootste potentie voor een hogere consumptie van groenten en fruit ligt bij de lunch, vragen de organisaties aan politieke partijen dat de regering net als andere EU-landen een gezonde lunch-cultuur gaat bevorderen met voornamelijk groenten en fruit en minder dierlijke producten. Dit kan via een landelijke subsidie en een fiscale vrijstelling voor -gratis- gezonde bedrijfslunches.

Daarnaast stellen de organisaties dat supermarkten verplicht moeten worden om zeker 75 procent van de reclames te richten op gezonde voeding (binnen Schijf van Vijf) en duurzame voeding, kindermarketing met voedsel buiten de Schijf van Vijf verboden moet worden, ook online en keuzevrijheid voorop moet staan. 

www.natuurenmilieufederaties.nl

Bron: © De Natuur en Milieufederaties