Consumenten kunnen bij winkeliers een Magic Box kopen met de app Too Good To Go. De Magic Box zit vol met voedingsmiddelen die andere weggegooid zouden worden. De kopers consumeren 90% van de inhoud, blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Dit toont aan dat Too Good To Go een effectief concept is tegen voedselverspilling.
Winkeliers kunnen allerlei (vers) voedsel dat nog prima bruikbaar is maar de volgende dag niet meer verkocht mag worden, aanbieden via Too Good To Go in een Magic Box. De kopers betalen een derde van de normale prijs voor de Box. Uit kwantitatief onderzoek gehouden onder 600 Too Good To Go-gebruikers, blijkt het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35%). Een andere motivatie is het verrassingseffect (26%) en natuurlijk de gereduceerde prijs (20%). Als er iets van de Magic Box overblijft, gooit slechts 8% van de respondenten dit weg. Restanten delen ze vaak met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of vriezen ze in.
“Too Good To Go slaagt erin om consumenten op een positieve manier te benaderen. Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes,” aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.”
Beeld: Too Good To Go
Bron: © Wageningen University & Research