Driekwart van de Nederlanders vindt dat ze duurzaam leven, bijvoorbeeld omdat ze afval scheiden, de verwarming lager zetten of korter douchen. Minder of geen vlees eten wordt gezien als een van de grootste impacts op het tegengaan van klimaatverandering. De ambities voor duurzaam gedrag zijn het grootst wat betreft het kopen van producten met duurzaamheidskenmerken: 1 op de 3 Nederlanders wil dat meer gaan doen. Opvallend is dat maar 20 procent het etiket gericht op duurzaamheid leest. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Direct Research op verzoek van LTO Nederland onder 1.038 Nederlanders over hoe zij denken over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid.
Door de Nederlander wordt zorg als belangrijkste thema genoemd, gevolgd door klimaat en onderwijs. Voedselproductie en dierenwelzijn worden door ongeveer één op de zeven Nederlanders in de top 3 van meest belangrijke thema’s geplaatst.
Twee op de drie Nederlanders zijn (zeer) positief over de land- en tuinbouw in Nederland, vanwege de deskundigheid, innovatiekracht en efficiëntie. Slechts 6 procent is negatief. Het belangrijkste van de land- en tuinbouw is volgens de Nederlander het welzijn en de gezondheid van mensen. Ook milieu- en natuurbehoud en voedselveiligheid vindt men belangrijke thema’s. Bescherming van het agrarisch landschap is voor 9 op de 10 Nederlanders (zeer) belangrijk.
De helft van de Nederlanders zegt bereid te zijn meer te betalen voor een herkenbaar Nederlands product met betere standaarden. Zes op de tien Nederlanders willen een einde aan de kiloknaller, de helft ziet het kopen van seizoensproducten als belangrijkste manier van bewust inkopen.
De belangrijkste taak voor de land- en tuinbouwsector is volgens de Nederlander het produceren van voedsel. Daarmee wordt het significant vaker genoemd dan het onderhouden van landschap en het creëren/behouden van werkgelegenheid. Over een stikstofbelasting voor veehouders is slechts één op de drie Nederlanders positief.
“We zijn tevreden met de grote waardering voor onze sector. Dat neemt niet weg dat veel samenkomt op het erf: druk vanuit de markt, regelgeving, en steeds veranderende – soms tegenstrijdige – eisen van burger en consument. Bij gezonde producten hoort ook een duurzame prijs. Dat is actueler dan ooit. Als vereniging gaan we daarom volgende maand verder in gesprek met onze leden: wat mag de samenleving van ons verwachten, wat moet daar tegenover staan, en hoe organiseren we dat? Dit onderzoek biedt goede aanknopingspunten voor deze LTO Talks.”
Lees het volledige onderzoek ‘Hoe denkt de Nederlander over boeren, tuinders, voedselproductie en duurzaamheid?’
Lto.nl
Beeld: ©Jacob_09/Shutterstock.com
Bron: LTO Nederland