De Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research zijn een onderzoeksproject gestart met vrijwel alle supermarkten in Nederland. Het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ richt zich op interventies om de transparantie te verhogen en consumenten te ondersteunen bij het maken van gezonde en duurzame productkeuzen. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing & Consumenten Welzijn op de Rijksuniversiteit Groningen, legt uit: “Bij zulke interventies kun je denken aan de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen op basis van de mate van gezondheid, of het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven door middel van slimme winkelwagens.” Het project is 1 september 2019 van start gegaan en zal vier jaar duren.
Doel van het onderzoek is het beter begrijpen wat consumenten beweegt om gezonde en duurzame keuzes te maken en hoe retailers consumenten beter in staat kunnen stellen om de gezonde en duurzame keuze te maken tijdens het winkelen in de supermarkt.
Het unieke aan dit project is dat alle grote supermarktorganisaties in Nederland (Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl) bij het project betrokken zijn. Marc Jansen, directeur CBL: “Voor ons als CBL is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken. Door ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoeksprogramma, worden uiteindelijk de uitkomsten en learnings sterker en relevanter voor de maatschappij. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod. Zo werken we door meer transparantie aan een gezonder en duurzamer Nederland.”
Beeld: ©PR Image Factory/Shutterstock.com
Bron: CBL