Wageningen University & Research (WUR) werkt samen met partners aan een project om de smaakbeleving van aardbeien te voorspellen met behulp van infraroodtechnologie. In plaats van traditionele methoden, zoals het opzetten van consumentenpanels, wordt gezocht naar een snelle en niet-destructieve aanpak. Dit onderzoek kan veredelaars en telers helpen om snel en nauwkeurig te bepalen welke aardbeien de consument zullen aanspreken.
De smaak van een product wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals het brixgehalte, de stevigheid, zuurgraad en sappigheid. Normaal gesproken worden deze eigenschappen gemeten door het laboratoriumonderzoek van aardbeien, maar dit is een tijdrovend proces. Daarom richt het team van WUR zich op het ontwikkelen van een model dat de smaakbeleving van consumenten kan voorspellen zonder de vruchten te beschadigen.
In samenwerking met vier partners, namelijk veredelingsbedrijf Fresh Forward, aardbeienteler Brookberries, logistiek bedrijf Bakker Barendrecht en IT-bedrijf OneThird, ontwikkelt WUR een model op basis van infraroodlicht, consumentenpanels en laboratoriumonderzoek. Een nabij-infraroodsensor wordt gebruikt om de spectrale informatie van verschillende aardbeienrassen te verzamelen. Vervolgens geven leden van het consumentenpanel van WUR deze rassen een smaakscore tussen 0 en 100, terwijl het laboratorium de fysieke samenstelling van de aardbeien onderzoekt.
Dankzij de combinatie van deze metingen streeft WUR ernaar een model te creëren dat de smaakervaring van aardbeien voor consumenten kan voorspellen. Hierdoor kunnen telers en veredelaars snel bepalen welke aardbeien geschikt zijn om te oogsten of te verpakken voor specifieke klanten, zonder dat ze afhankelijk zijn van tijdrovende laboratoriumtests of consumentenpanels.
Dit vierjarige PPS-onderzoek, dat naar verwachting in 2024 wordt afgerond, zal het ontwikkelde model het komende jaar testen op robuustheid en betrouwbaarheid, en mogelijke implementatiemogelijkheden verkennen. Het project wordt gefinancierd door WUR, Fresh Forward, Brookberries, OneThird, Bakker Barendrecht en de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. Dit innovatieve project heeft het potentieel om de gehele toeleveringsketen te ondersteunen en te voorzien van een snelle en objectieve methode om consumentenvoorkeuren te voorspellen.
Beeld: mis1il/Shutterstock.com
Bron: WUR