Grozette compenseert vraaguitval volledig
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Grozette compenseert vraaguitval volledig

  • 09 april 2020

Grozette, een producent van geraspte kaas en poederkaas, levert voornamelijk aan cateraars, supermarkten en voedselproducenten in ruim 30 landen wereldwijd. Ondanks de coronapandemie wist het bedrijf de vraaguitval bij cateraars meer dan volledig te compenseren, door de gestegen vraag vanuit supermarkten en voedselproducenten.

Ewald Bontje, directeur van Grozette: “We verwerken meer dan 50 verschillende soorten kazen in onze producenten. Toen de gezondheidssituatie in Italië in februari snel verslechterde, hebben we extra orders geplaatst bij onze leveranciers van Parmigiano Reggiano, Grana Padano en Pecorino, zodat we er zeker van waren dat we voldoende voorraad zouden hebben. Begin maart hebben we binnen het bedrijf diverse maatregelen genomen in lijn met de RIVM-voorschriften. We zijn bezig met het realiseren van nieuwebouw op het terrein naast dat van ons. Besprekingen met de gemeente en de architect moeten opeens ook allemaal online worden gevoerd en dat gaat eigenlijk wel prima.”

Meer vraag vanuit de voedingsindustrie

“Op 15 maart moesten alle cateraars moesten hun deuren sluiten. De foodservicebedrijven vormen voor ons qua omzet de kleinste groep. Tegelijkertijd ontstond er een run op supermarkten. Veel van onze strooikaas is houdbaar en werd daarom gehamsterd. De vraag vanuit de supermarkten steeg in deze twee weken met circa 15 procent. Ons grootste, en meest internationale, afzetkanaal zijn de voedselproducenten. Hier zagen we de vraag met zo’n 5 procent stijgen, bijvoorbeeld bij producenten van diepvriespizza’s. Daar leveren we onze vijfkilozakken strooikaas aan”, aldus Bontje.

Opschalen van de productie

“Al met al hebben we de vraaguitval bij de cateraars meer dan volledig kunnen compenseren met de gestegen vraag vanuit de supermarkten en voedselproducenten. We hebben onze productielijnen doordeweeks opgeschaald van een tweeploegen- naar een drieploegensysteem en we zijn ook in het weekend gaan werken. Een aantal medewerkers van kantoor heeft bijgesprongen in de productie.”

Vraag komt weer op gang

“Inmiddels merken we dat de vraag zich weer stabiliseert. We leveren veel in China, Japan en Taiwan en daar zien we het aantal orders op dit moment weer op gang komen; daar zijn ze een stap verder in het verloop van de epidemie. De Aziatische klanten vragen om extra voorraad omdat het leven daar weer op gang komt. Van files aan de Europese landsgrenzen of administratieve belemmeringen hebben we de afgelopen weken gelukkig niets gemerkt. Wat helpt is dat de voedselindustrie in alle EU-landen is aangewezen tot vitale sector. Leveranciers moeten blijven leveren, ook naar afnemers in het buitenland.”

Meer informatie: https://insights.abnamro.nl

Bron: © ABN AMRO