Zes op de tien (62 procent) Europese consumenten zeggen dat ze bereid zijn de daad bij het woord te voegen en meer te betalen voor levensmiddelen die minder plastic verpakkingen bevatten. Een vergelijkbaar aantal (59%) zegt meer te sorteren en te recycleren dan vijf jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van DS Smith onder 3.395 respondenten uit België, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk, dat in juli 2019 uitgevoerd is met als doel inzicht te krijgen in de houding en gewoonten van de consument op het gebied van verpakking, recycling en afvalbeheer.
Een grote meerderheid in Europa - negen op de tien respondenten (91,5%) - gaf aan dat zij een verpakking met 85% minder plastic zouden kiezen. Op de vraag of zij een premie van 12,5% zouden betalen voor deze optie voor verpakkingen met minder plastic, gaf 62% van de respondenten aan bereid te zijn dit te doen.
De respondenten in België waren het meest prijsgevoelig: iets meer dan de helft (54%) zei dat ze bereid waren om meer te betalen, terwijl de Polen het meest bereid waren (72%) om te betalen voor minder plastic in hun verpakking. De Britten en Duitsers lagen dichter bij het Europese gemiddelde, met respectievelijk 60 en 63% die zeiden dat ze meer zouden betalen.
Een overweldigende meerderheid van de ondervraagden - 86 procent - zegt dat milieukwesties vandaag de dag de grootste zorg zijn voor de samenleving, waarbij verpakkingen een grote zorg zijn voor consumenten in heel Europa, van Cardiff tot Krakau. De Duitsers uiten de grootste angst rond verpakkingen (83%), gevolgd door de Britten (78%), Belgen (73%) en Polen (71%).
Aan de andere kant van de schaal is de verpakkingsoptie die de Europeanen het minst zorgen baart, verpakkingskartons - die door slechts 1% van de respondenten in de vier landen worden genoemd.
Ook blijkt dat de Europese recyclinggewoonten aanzienlijk zijn verbeterd. Gemiddeld zes op de tien (59%) respondenten op de vier onderzochte markten zeggen nu meer te sorteren en te recycleren dan vijf jaar geleden. Dit vertegenwoordigt een meerderheid van de respondenten in alle landen - waarbij de respondenten in het Verenigd Koninkrijk het voortouw nemen (64%).
Dit zou kunnen komen doordat mensen in het Verenigd Koninkrijk zeggen dat ze zich beter geïnformeerd voelen over en meer aandacht besteden aan recycling. Uit het onderzoek bleek dat de media-aandacht en de verwijdering van plastic zakken in de winkels de twee belangrijkste drijfveren zijn voor de bewustwording van de consumenten van de problemen rond verpakkingen in Europa, die respectievelijk door 30% en 24% van de Britten werden genoemd. Twee derde van de Britten (66%) zegt dat ze zich voldoende geïnformeerd voelen over de recyclebaarheid van voedselverpakkingen en dat ze kijken naar de aanwezigheid van gerecycled materiaal in verpakkingen bij het winkelen voor voedsel.
Bron: © DS Smith