Future of Food
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Future of Food

  • 19 december 2019

Vakblad Voedingsindustrie werkt mee aan de campagne Future of Food die19 december 2019 is gelanceerd door Mediaplanet. Leer meer over verschillende trends en ontwikkelingen op het gebied van voedsel. Belicht worden onderwerpen als mechanisatie, verduurzaming en veredeling door thought leaders zoals Hans van den Heuvel (Directeur - LTO), Prof.ir.dr. Luisa Trindade (Group Leader Biobased Economy - Universiteit Wageningen), Marcel van Haren (Manager AgriFood FME - Plantum), Thijs Dorssers (Manager - Holland Robotics), Gerard Heerink (Directeur - Fedecom) & Jos de Boer (Directeur - Food Tech Brainport). De campagne is als bijlage verspreid in de New Scientist. Alle artikelen zijn online te vinden op de website www.planet-cause.nl. Hieronder een voorzet van een aantal artikelen.

Nederland als centrum van plantenveredeling

door Niels Louwers (directeur Plantum)

Het slim combineren van verschillende wetenschappen om wereldwijd bij te dragen aan voedselzekerheid, duurzaamheid en andere maatschappelijke doelen: de sector van zaden en jonge planten is een droom voor iedereen die een uitdagend en tegelijk zinvol leven wil.

Het ontwikkelen van nieuwe plantenrassen die beter bestand zijn tegen ziekten en plagen, die robuust zijn in tijden van onvoorspelbare en veranderende weerpatronen, en die voedsel- en siergewassen van hoge kwaliteit produceren, is een gebied waar Nederland tot de absolute wereldtop behoort.

Lees verder


Technologie onmisbaar in agri- en foodsector

door Marcel van Haren (Manager AgriFood FME) - beeld TU Delft

Door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen staat de voedselketen wereldwijd voor enorme veranderingen. Wegens de groei en welvaart van de wereldbevolking zal naar verwachting de vraag naar voedsel in 2050 stijgen met maar liefst 60%. Klimaatverandering en verstedelijking voeren de druk op om voedsel op een duurzame en efficiënte wijze te produceren, dicht bij de afnemers en zonder ecosystemen aan te tasten.

Daar komt bij dat landen steeds meer zelfvoorzienend willen worden. Voedselproductie wordt gefragmenteerder, kleinschaliger en concentreert zich op een steeds kleiner oppervlak. Tegelijkertijd moeten ketenpartners steeds meer rekening houden met de wensen en eisen van consumenten en overheden. Zij vragen om steeds meer transparantie over de herkomst van producten en de manier waarop het productieproces is ingericht. Bovendien groeit het besef dat voeding een cruciale rol speelt bij ziektepreventie. Voorkomen is beter dan genezen.

Lees verder



Hoe slim conserveren en scheiden meer voedsel en voedingswaarde oplevert

door Jos de Boer (Directeur Food Tech Brainport)

We willen meer mensen voeden en zuiniger omgaan met onze aarde. In de voedselverwerkende industrie liggen hiervoor genoeg kansen, stelt Jos de Boer, directeur van Food Tech Brainport. “Bijvoorbeeld milde conservering en slim gebruik van reststromen kunnen verspilling tegengaan én hogere voedingswaarden bieden.”

We leven in een tijd waar consumenten niet langer accepteren dat een derde van de voedselproductie wordt weggegooid. Waardoor voeding een onnodig hoge CO2-voetafdruk heeft en onnodig veel kostbare ruimte en grondstoffen in beslag neemt, stelt De Boer. Tegelijkertijd zijn mensen op zoek naar gezondere voeding waar ze de herkomst van weten en die het liefst zo lokaal mogelijk wordt geproduceerd. “Ketens zullen steeds transparanter moeten worden. Mensen willen nergens vraagtekens bij hoeven zetten en accepteren het bijvoorbeeld ook niet als er onnodig veel bespoten is.”

Lees meer

Bron: ©MediaPlanet