Duurzame voeding blijft groeien in Nederlandse supermarkten, ondanks de sterke inflatie en hoge prijsstijgingen. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail over het hele jaar 2022, uitgevoerd door Circana in samenwerking met een consortium van keurmerken. De omzet van duurzamere voeding steeg in 2022 met 11%, dubbel zo hard als de totale foodomzet (+4,8%). Hierdoor steeg het omzetaandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in de supermarkt naar 22,3%, het hoogste niveau ooit.
De omzetgroei was voornamelijk te zien in de categorieën ei, vis, koffie/thee en vlees/vleeswaren, waar het aandeel van duurzame keurmerken respectievelijk ruim 80%, ongeveer 50% en ongeveer 50% bedroeg. De omzet in AGF (groente en fruit) met keurmerk groeide het sterkst in 2022 (+19,2%), maar het omzetaandeel van AGF met een duurzamer keurmerk is nog laag in vergelijking met andere categorieën, namelijk 13,2%.
Opvallend was de groei in visconserven en de daling in verse vis, terwijl de viskeurmerken (MSC en ASC) een hoog keurmerkaandeel behouden (80,1%). Het biologische keurmerk liet een lichte groei zien (+3,8%), maar omdat de totale marktgroei in voeding hoger was, nam het aandeel af. De groei van het Beter Leven keurmerk (+10,8%) was voornamelijk te danken aan kip, waarvan de omzet bijna verdubbelde.
Het is goed om op te merken dat de duurzame producten die verkocht worden via Aldi en Lidl niet zijn opgenomen in deze monitor. Deze supermarkten samen zouden ongeveer 1 miljard euro omzetten aan producten met een duurzamer keurmerk. De totale omzet van duurzamere voeding met een keurmerk ligt daarmee op ruim 8 miljard euro.
Circana is een belangrijke aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten op het gebied van FMCG en Retail. Circana werkt samen met een consortium van keurmerken, waaronder ASC, Bionext, COV, MSC en Stichting Beter Leven keurmerk, aan de Monitor Keurmerken Retail. De monitor bevat de onafhankelijk geborgde keurmerken ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Duurzame programma's van sectoren en/of winkelformules zoals Kip van Morgen en Duurzame Zuivel keten zijn niet opgenomen in deze monitor.
Download het hele rapport op: IRIworldwide.com
Bron: ©Circana