Duurzaamheid: 5 pijlers waar je op in moet spelen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Duurzaamheid: 5 pijlers waar je op in moet spelen

  • 30 augustus 2021

Ontwikkelingen in de voedingsmiddelenbranche gaan snel. De consument verandert, wat gevolgen heeft voor de productie en distributie. Tegelijkertijd moet de keten verduurzamen en staat innovatie niet stil. Benieuwd naar de laatste trends? De Rabobank geeft een update.

Food supply-chain verandert

Supermarktketens hebben in de hele voedingsketen een dominante positie. Deze situatie zien we ook in onze belangrijkste exportlanden ontstaan. De groei van online retail en consumptie buitenshuis zorgt voor meer concurrentie. Supermarkten zoeken naar manieren om zich te onderscheiden, wat weer kansen biedt voor de industrie. De keten verandert op vier punten:

1. Retail wil zo dicht mogelijk bij de bron inkopen.
Zo zijn ze zeker van levering en kwaliteit. Retailers en industrie gaan van ‘just in time’ voorraadmanagement naar ‘just in case’. Of te wel, ze gaan meer voorraden aanhouden om zeker te zijn van levering.

2. Thuisbezorgen van boodschappen groeit structureel.
De keten digitaliseert en data maakt deze ontwikkelingen mogelijk. De toekomst ligt in personalisatie van het aanbod voor de consument: ‘eten op maat’.

3. Afzetkanalen lopen steeds meer in elkaar over (branchevervaging).
Afhankelijk van locatie en de doelgroep, wordt de formule en het bijbehorende assortiment bepaald. Hierdoor moeten producenten hun producten meer differentiëren en aanpassen aan formule en doelgroep.

4. Huismerken en A-merken groeien sterk.
Supermarkten hebben flink geïnvesteerd in goedkopere huismerken. Producenten van A-merken besteden hun producten steeds vaker uit aan gespecialiseerde (huismerk-)producenten zodat ze zelf kunnen focussen op productinnovatie en merkontwikkeling.

Duurzaamheid steeds belangrijker in voedingsmiddelenindustrie

Een deel van de consumenten is zich bewust van de voetafdruk van hun voedsel: van de impact op het milieu, maar ook van de impact op hun eigen gezondheid. Radicale transparantie wordt de norm. Met als doel de consument meer inzicht te geven in de impact van de productie van voedingsproducten op klimaat en milieu. Dit zijn vijf pijlers waar je als ondernemer op in moet spelen:

  • Reduceren van de impact op milieu, klimaat en leefomgeving: welke gevolgen heeft de productie gehad op de directe omgeving, het klimaat en de natuur?
  • Verbeteren van dierenwelzijn: hoe is het beest gefokt, gevoerd, vervoerd en geslacht?
  • Verduurzamen van verpakkingen: consumenten zijn tegen het (plastic) verpakken van producten. Hoe houd je de balans tussen minder plastic en tegengaan van voedselverspilling?
  • Verbeteren van gezondheid: consumenten zijn bewuster van hun voeding en gaan op maat eten.
  • Verminderen van voedselverspilling: er wordt veel voedsel weggegooid en verspild in de keten, door de consument, industrie, retail en horeca. Om dit terug te brengen is de stichting ‘Samen tegen Voedselverspilling’ opgericht.

'Radicale transparantie wordt de norm'

Innovatie en technologie in voedingsindustrie: van productie tot digitalisering 

In de voedingsproductie en -distributie wordt volop geïnvesteerd. Er is innovatie op verschillende gebieden:

  • Allergenen: er is steeds meer bekend over wat bepaalde voedingsmiddelen met je gezondheid doen. Dit biedt kansen, maar ook bedreigingen zoals het terugroepen van producten.
  • Traceability: er is steeds meer transparantie over duurzamer produceren, de samenstelling van een product, eerlijke arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn.
  • Clean label: zo natuurlijk mogelijke productie met zo min mogelijk toevoegingen.
  • Robotisering, automatisering en kunstmatige intelligentie: digitaliseren van de keten, verbeteren van productieprocessen en het terugdringen van verspilling.
  • Circulair ondernemen: het beter verwaarden van reststromen, het terugdringen van verspilling en het circulair inkopen van verpakkingen.
  • Inspelen op veranderende consumentenbehoefte: productinnovatie, nieuwe smaken, verpakkingen en samenstellingen. Ook zien we een verschuiving van minder dierlijk naar meer plantaardig (eiwittransitie)

Ook smart industry is in opkomst. Smart industry is de verzameling van een groot aantal technische innovaties en digitalisering. Denk aan robotisering, mobiel internet, cloud computing, internet of things, 3D-printing en data. Deze vernieuwing leidt tot de opkomst van slimme fabrieken waarbij machines en robots onderling met elkaar communiceren, zelf fouten opsporen en herstellen. Deze ontwikkelingen hebben impact op ieder bedrijf in de foodsector.

rabobank.nl

Beeld: ©Dmitry Galaganov/Shutterstock.com

Bron: Rabobank