Ontwikkelingen in de voedingsmiddelenbranche gaan snel. De consument verandert, wat gevolgen heeft voor de productie en distributie. Tegelijkertijd moet de keten verduurzamen en staat innovatie niet stil. Benieuwd naar de laatste trends? De Rabobank geeft een update.
Supermarktketens hebben in de hele voedingsketen een dominante positie. Deze situatie zien we ook in onze belangrijkste exportlanden ontstaan. De groei van online retail en consumptie buitenshuis zorgt voor meer concurrentie. Supermarkten zoeken naar manieren om zich te onderscheiden, wat weer kansen biedt voor de industrie. De keten verandert op vier punten:
1. Retail wil zo dicht mogelijk bij de bron inkopen.
Zo zijn ze zeker van levering en kwaliteit. Retailers en industrie gaan van ‘just in time’ voorraadmanagement naar ‘just in case’. Of te wel, ze gaan meer voorraden aanhouden om zeker te zijn van levering.
2. Thuisbezorgen van boodschappen groeit structureel.
De keten digitaliseert en data maakt deze ontwikkelingen mogelijk. De toekomst ligt in personalisatie van het aanbod voor de consument: ‘eten op maat’.
3. Afzetkanalen lopen steeds meer in elkaar over (branchevervaging).
Afhankelijk van locatie en de doelgroep, wordt de formule en het bijbehorende assortiment bepaald. Hierdoor moeten producenten hun producten meer differentiëren en aanpassen aan formule en doelgroep.
4. Huismerken en A-merken groeien sterk.
Supermarkten hebben flink geïnvesteerd in goedkopere huismerken. Producenten van A-merken besteden hun producten steeds vaker uit aan gespecialiseerde (huismerk-)producenten zodat ze zelf kunnen focussen op productinnovatie en merkontwikkeling.
Een deel van de consumenten is zich bewust van de voetafdruk van hun voedsel: van de impact op het milieu, maar ook van de impact op hun eigen gezondheid. Radicale transparantie wordt de norm. Met als doel de consument meer inzicht te geven in de impact van de productie van voedingsproducten op klimaat en milieu. Dit zijn vijf pijlers waar je als ondernemer op in moet spelen:
In de voedingsproductie en -distributie wordt volop geïnvesteerd. Er is innovatie op verschillende gebieden:
Ook smart industry is in opkomst. Smart industry is de verzameling van een groot aantal technische innovaties en digitalisering. Denk aan robotisering, mobiel internet, cloud computing, internet of things, 3D-printing en data. Deze vernieuwing leidt tot de opkomst van slimme fabrieken waarbij machines en robots onderling met elkaar communiceren, zelf fouten opsporen en herstellen. Deze ontwikkelingen hebben impact op ieder bedrijf in de foodsector.
Beeld: ©Dmitry Galaganov/Shutterstock.com
Bron: Rabobank