Dunbevolkte stad
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Dunbevolkte stad

  • 05 maart 2018
  • Door: Herman Bessels

Nederland is een dunbevolkte stad. Tenminste, als je het vergelijkt met een stad als Tokio. Neem het vlak van Rotterdam tot Alkmaar met twee lijnen recht richting de kust, zet daar 36 miljoen inwoners in en je hebt Tokio. Halveer dit stuk bebouwing en je hebt Nederland met 18 miljoen inwoners. De rest van het land is leeg. 

Ofwel, vergeleken met een stad als Tokio is Nederland een dunbevolkte stad met 11 winkelcentra. In deze winkelcentra kopen we de bulk van onze (duurdere) consumptiegoederen. De markt voor ready-to- eat groeit als kool, steeds meer en steeds vaker bestellen we online en laten de producten, ook food, thuisbezorgen. Op de wegen staat het vast, ook steeds meer en steeds vaker. Wij staan per auto in Nederland 30 uur per jaar stil. In München is dat 52 uur en in Los Angeles 102 uur per jaar. 

Ik zeg: stop met zeuren over de files. We moeten schakelen, en rap; zeker nu er in Nederland nog plek is. Niet wachten tot de overheid over de brug komt; daar zijn geen centen, en zijn ze er wel, dan duurt het eindeloos voor ze worden besteed. Het zal moeten komen uit particuliere fondsen. Ik pleit voor een compleet andere benadering en denkwijze over transport. 

Wat nodig is, is een compleet andere infrastructuur. We zullen op korte termijn moeten investeren in Lightrails, transporttubes en roadtrains van 45 meter lang die in de nacht op de (zo goed als lege) autobanen rijden. ‘s Nachts de HSL inzetten voor goederen van Rotterdam naar Grenoble, van Amsterdam naar Londen, en overdag de Betuwelijn voor een snelle HSL verbinding Rotterdam–Keulen– Milaan. De nacht is voor bloemen en groenten. Doen we dat niet, dan krijgen we een Los Angeles-schrikbeeld; met autobanen van 16 rijstroken waar we 2,5 werkweek per jaar /auto staan te wachten. Waar alles stagneert, ook de economie.

www.bessels.com

Herman Bessels is architect BNA bij Bessels architekten & inginieurs B.V.

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018