De haat-liefdeverhouding tussen consument en verpakking
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De haat-liefdever­houding tussen consument en verpakking

  • 10 december 2020

De consument wordt dagelijks met verpakkingen geconfronteerd, zoals de plastic verpakking om de paprika, het kartonnen melkpak of de glazen pot waar de doperwten in zitten. De consument wil graag duurzamere verpakkingen, blijkt uit onderzoek door Panel Wizard onder ruim 1.000 Nederlanders in opdracht van ABN AMRO. 66 procent van de consumenten geeft aan het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden dat de producent van voorverpakte groente of fruit voor een duurzame verpakking heeft gekozen.

Consument bereid te betalen voor duurzamere verpakking

35 procent van de ondervraagden zegt bereid tot zeer bereid te zijn om meer te betalen voor een duurzamere verpakking. Echter heeft de consument vaak nog moeite met het herkennen van een duurzame verpakking. Daarnaast vindt de consument het ook erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets wat juist door een verpakking wordt gewaarborgd.

Imagoprobleem

Het onderzoek geeft aan dat plastic een imagoprobleem heeft en dat de consument toch vooral naar leveranciers, overheid en de verpakkingsindustrie kijkt om dit probleem op te lossen. Veel consumenten denken dat plastic de minst duurzame optie is, terwijl plastic qua duurzaamheid een betere optie kan zijn vanwege lage CO2-uitstoot bij productie en het transport. “Het is duidelijk dat de consument meer informatie nodig heeft”, aldus ABN AMRO. “Hier ligt een taak voor supermarkten, voedselverwerkers en verpakkers om transparanter te zijn en beter te communiceren over de keuze voor een bepaalde verpakking.”

Oplossingen

Zowel supermarkten als de levensmiddelenindustrie en groothandels werken aan oplossingen om het gebruik van plastic verpakkingen die niet kunnen worden gerecycled terug te dringen. Zo wordt gestreefd naar meer lichtere verpakkingen en verpakkingen die gemaakt zijn uit één type kunststof (monomateriaal). Met composteerbare, op biologisch materiaal gebaseerde plastics zijn supermarktketens en hun leveranciers  terughoudend, omdat de afvalverwerking er niet op is ingesteld en omdat deze plastics vaak worden gemaakt van grondstoffen waarvoor landbouwgrond voor voedselproductie nodig is.

Klik hier voor het volledige rapport ‘Duurzaam verpakken | De haat-liefdeverhouding tussen consument en plastic verpakkingen’

abnamro.nl

Bron: ABN AMRO