De barcode is 50 jaar en de 2D barcode is in opmars
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

De barcode is 50 jaar en de 2D barcode is in opmars

  • 04 april 2023

Sinds de invoering in 1973 staat de barcode op meer dan 1 miljard producten. Hoewel deze technologie al vijf decennia lang onder ons is, ligt er nog een veelbelovende toekomst. De volgende generatie barcodes staat klaar om toegang te geven tot allerlei soorten informatie: voor consumenten, bedrijven én de planeet.

Barcodes hebben de manier waarop we winkelen onherroepelijk veranderd. De barcode heeft de nauwkeurigheid van voorraden en de bevoorradingssnelheid verbeterd en lege schappen namen af. Streepjescodes openden ook de deur naar nieuwe technologieën, zoals de self-checkout.

Volgende generatie staat klaar

De volgende generatie barcodes, zoals QR-codes met een gestandaardiseerde link (GS1 Digital Link), zal ons leven radicaal veranderen. Wil je het verhaal achter een product weten en waar het vandaan komt? Of het allergenen bevat of biologisch is? Hoe het kan worden recycled? Als je een QR-code scant met daarin een gestandaardiseerde link met een artikelcode kun je antwoorden geven en krijgen op al deze vragen. In plaats van naar slechts één website te verwijzen, zoals tegenwoordig gebruikelijk is, kun je naar een oneindig aantal bronnen linken. En het is dan ook niet meer nodig om verschillende barcodes op een verpakking te zetten. 

QR-code als sleutel voor digitale transformatie

Met de 2D barcodes (QR-code) worden de fysieke en online wereld aan elkaar geknoopt en een wereld aan data toegankelijk gemaakt over alledaagse producten zoals pindakaas, een boormachine of een spijkerbroek. Deze nieuwe codes kunnen toegang geven tot ongekende hoeveelheden informatie om bedrijven, wetgevers, consumenten en patiënten te helpen betere beslissingen te nemen en beter geïnformeerd te zijn.

Wereldwijd is door bedrijven afgesproken dat de 2D barcode in 2027 breed geaccepteerd en gebruikt wordt in de retail.

Bron: GS1 Nederland