CSRD raakt steeds meer voedingsbedrijven
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

CSRD raakt steeds meer voedings­be­drijven

  • 22 september 2022

Nieuwe Europese richtlijnen dwingen grote bedrijven nog scherper hun duurzaamheidsrapportages op te stellen en te publiceren. Zijn deze in lijn met de Parijs klimaatakkoorden en gaan bedrijven met hun uitvoeringsagenda de gestelde (tussen)doelen ook realiseren? Dat is de kern van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Transparant vastleggen van duurzaamheidsprestaties in een jaarverslagrapportage is voor veel bedrijven een enorme klus. Denk aan daarbij aan het maken van duurzaamheidskeuzes, doelen stellen, beleidsvorming en uitvoering en dataverzameling. En daarover moeten bedrijven gaan rapporteren.   

De CSRD-rapportageplicht geldt voor beursgenoteerde bedrijven over het verslagjaar 2024. Bedrijven die voldoen aan twee van drie CSRD-criteria volgen een jaar later en het MKB weer een jaar later. Over het definitieve implementatie schema volgt nog besluitvorming. Naar verwachting gebeurt dat in oktober 2022. 

Bedrijven kunnen ook via opdrachtgever vragen krijgen over verduurzaming

Supermarkten en grote voedingsbedrijven die onder de Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen IMVO-wetgeving vallen, gaan hun toeleveranciers bevragen over hun aanpak en vastlegging. Bij langere ketens zal er ook een doorvertaling komen naar de toeleveranciers van toeleveranciers. Zo komt wetgeving voor grotere bedrijven steeds meer op het bord van de kleinere bedrijven.

Royal Swinkels Family Brewers is klaar voor CSRD

Vijf jaar geleden besloot Swinkels Family Brewers de focus op circulariteit te leggen. Met hulp van de Ellen MacArthur Foundation is een eigen berekeningsmethodiek ontwikkeld, waarmee 12 programma’s zijn opgezet. Zo heeft het bedrijf kunnen berekenen dat het over 2021 56% circulair was. Voor 2025 staat het doel op 75%. De parameters zijn er al, maar of deze aansluiten bij de CSRD standaarden is nog onduidelijk. Belangrijk is dat het bedrijf goed voorbereid is en vanuit intrinsieke motivatie en de kracht van het eigen bedrijf de duurzaamheidskoers heeft opgesteld. Volgens Marthijn Junggeburth, manager Duurzaamheid bij Swinkels Family Brewers, is “duurzaamheidsverslaggeving geen opgelegd kunstje, maar juist een waardevol traject”. Zo ziet Verstegen Spices het ook: “Je impact is wel veel groter en dieper als je het doet vanuit overtuiging en niet vanuit wetgeving”.

Tips voor ondernemers

1. Knip je duurzaamheidsdoelen op in kleine stukken. Begin bij de grootste toeleverketens en maak afspraken over realisatie van volledige transparantie binnen een bepaalde periode, bijvoorbeeld twee jaar.
2. Innerlijke overtuiging is het allerbeste fundament voor jouw duurzaamheidsambities. Maak het leuk, spannend en uitdagend. Als je het gaat zien als iets wat je moet doen omdat iemand anders dat wil, dan kom je er niet.
3. Ga eens een middag zitten met enkele keypersons in jouw bedrijf en denk na over duurzame impact, waar je voldoening uit haalt en ga daarmee aan de slag.
4. Zet geen gereserveerd verduurzamingsbudget in om de fors stijgende inkoopkosten voor grondstoffen, energie en de hoge inflatie op te vangen en zo de problemen van nu op te lossen. Dan krijg je op langere termijn veel grotere problemen omdat de klimaatcrisis blijft.
5. Meer weten over CSRD? Kijk naar het live ING Webinar op 26 september 2022, van 15.30 uur tot 16.30 uur.

Lees het hele artikel op ing.nl

Bron: Beeld: ©Shutterstock.com/everythingpossible