Crisp zet nieuwe standaard met B Corp certificering
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Crisp zet nieuwe standaard met B Corp certifi­ce­ring

  • 03 juli 2024

Crisp heeft een mijlpaal bereikt door als eerste supermarkt in Nederland een B Corp certificaat te behalen. Deze certificering, toegekend door het onafhankelijke non-profitinstituut B Lab, bevestigt Crisps toewijding aan sociale en ecologische verantwoordelijkheid. Met deze erkenning wil Crisp de lat nog hoger leggen door zich in te zetten voor de overgang naar regeneratieve landbouw. Tegen 2030 moet minstens 30% van de groenten en fruit die Crisp verkoopt afkomstig zijn van regeneratieve boerderijen.

Het behalen van het B Corp certificaat plaatst Crisp tussen andere sociaal en duurzaam opererende bedrijven zoals Tony’s Chocolonely en Patagonia. Voor de certificering moeten bedrijven minimaal 80 punten scoren in de B Impact Assessment. Crisp overtrof dit met 109 punten. Medeoprichter Michiel Roodenburg beschouwt de certificering als een erkenning van Crisps unieke positie in de sector. Hij hoopt dat B Corp in de toekomst een standaardvereiste wordt voor alle supermarkten, wat zou bijdragen aan meer transparantie en verdere verbetering van sociale en ecologische prestaties.

Initiatieven voor regeneratieve landbouw

Crisp wil met de B Corp certificering de ecologische prestaties verder vergroten door regeneratieve landbouw te stimuleren. Regeneratieve landbouw richt zich op bodemherstel en vermijdt het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen, zware landbouwmachines en kunstmest. Crisp is de enige supermarkt die deelneemt aan Boeren Natuurlijk, een landelijk samenwerkingsverband ondersteund door partners zoals Naturalis en Wageningen Universiteit. Het doel is om regeneratieve landbouw rendabel en schaalbaar te maken door oogst naar de consument te verwaarden.

Boeren pionieren met natuurlijke landbouw

De eerste vier contracten met regeneratieve boerderijen zijn getekend. Boerderijen zoals permacultuur boerderij Schevichoven en strokenteler Zonnegoed leveren hun producten nu aan Crisp. Volgens Roodenburg gaat regeneratie verder dan duurzaamheid; het draait om het creëren van een positieve impact. Door vaste prijs- en volumeafspraken met boeren te maken, stimuleert Crisp bestaanszekerheid. Klanten ontvangen lokaal, vers en onbespoten groenten en fruit thuis in Nederland en Vlaanderen. Gerard Teuling, sectormanager Agrifood van MVO Nederland, prijst de ambitie van Crisp als een stap naar het herstellen van ecosystemen en het verbeteren van de Nederlandse biodiversiteit.

Crisp.nl

Bron: Crisp