Zoals het er nu uitziet, gaan we een onzekere start van 2021 tegemoet, aldus de Rabobank. Denk aan een breed pakket aan anderhalvemeter-maatregelen en het versoepelen van regels met de nodige obstakels. Langzamerhand werken we zo toe naar een enigszins normale situatie halverwege volgend jaar. Helaas niet helemaal normaal.
De foodsector verandert door de impact van het coronavirus. Hierbij de vijf belangrijkste trends:
De coronacrisis heeft een aantal marktontwikkelingen duidelijk versneld. Zo digitaliseert de foodsector rap. Van de productie automatiseren (man-arm produceren) tot de groei van online retail en meer service aan huis. Ondertussen staat gezondheid steeds hoger op de agenda van overheden én consumenten. Zo groeit het belang van gezondere voeding en ontstaat ‘eten op maat’, ook wel ‘personalised nutrition’.
Events gaan online, we werken vaker thuis, we gaan vaker op vakantie in eigen land en het wordt aantrekkelijker om buiten de stad te gaan wonen.
Voedsel wordt weer vaker in plastic verpakt omdat dit in de perceptie van de consument hygiënischer is. Daarnaast zijn grote merken weer in opmars omdat consumenten voor vertrouwde producten kiezen. We eten ook vaker thuis. Ook thuis neemt de behoefte aan gemak toe; Rabobank ziet dan ook een verschuiving van ‘convenience’ buitenshuis naar binnenshuis.
De NOW-regeling verbloemt nog steeds veel, maar de bank verwacht dat de oplopende werkloosheid en onontkoombare kostenbesparingen volgend jaar impact hebben op de koopkracht van de consument. Omdat consumenten minder te besteden hebben, worden huismerken en discounters populairder.
In foodservice (omzetverlies), in foodretail (lege schappen) en bij producenten en groothandels (grenzen dicht) zijn foodondernemers de afgelopen maanden op onverwachte risico’s gestuit. Rabobank verwacht dat bedrijven die risico’s verder willen beperken.
Bron: Rabobank