Corona-proof bouwen en produceren
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Corona-proof bouwen en produceren

  • 18 juni 2020
  • Door: Izak Heijboer

Hoe bereiden architecten van industriegebouwen en distributiecentra zich voor op het 'anderhalvemetertijdperk'? "Er is maar één echte oplossing tegen corona en dat is een fabriek zonder mensen. Een robot krijgt namelijk geen corona. Dit is natuurlijk prachtig bedacht, maar niet te realiseren", vertelt architect Herman Bessels van Bessels architekten & ingenieurs uit Twello. In deze bijdrage reikt hij de sector wel enkele handvatten aan.

"We kunnen wel fors terug in het aantal medewerkers, die werkzaam zijn in de distributie. Kijk naar de recent gerealiseerde DC's van een aantal supermarktketens, waar nog maar 30% van het personeel werkt ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Ook HSF heeft hier recent grote stappen in gezet door van een handsorteercentrum over te gaan naar een volledig contactvrij automatisch systeem. In productie-omgevingen is dat lastiger maar er is ruimte", aldus Herman.

Geen drager = geen corona

"Het coronavirus is geen muis of mug die zich zelfstandig kan verplaatsen. Er is een drager nodig om het virus te transporteren. Zogenaamde aerosolen, ofwel vochtdeeltjes waar ze op of aan kunnen zitten. Heb je geen drager, dan heb je geen corona. Verdampers en luchtbehandelingsapparatuur zijn een grote bron van ellende. Op het strand met je hoofd in de frisse zeewind is de kans op corona nul. In de strandtent zonder ventilatie, zijn alle ingrediënten voor een verspreiding aanwezig", verduidelijkt Herman.

"Luchtbehandeling die uitsluitend circuleert, is een prachtige coronaverdeler. In gekoelde omgevingen is het 100% verversen met een warmteterugwinunit een mogelijkheid, al vergt het wel een investering. Bij een vrieshuis kun je het verversen vergeten. Dit gaat extreem veel energie kosten", zegt de architect. Ontsmetting met UV en extra filters geeft volgens hem zeker mogelijkheden. "Een variant is desinfecteren met OH- ionen. Nocotech is zo'n systeem, dat werkt goed maar kost geld. Het uitgangspunt moet zijn dat het bedrijf iedere ochtend 100% corona-vrij is en dat kan door te desinfecteren ook achter en in de verdampers, luchtkanalen en in de kieren en gaten."

Chauffeurstoilet bij de expeditie

"Iedereen testen we, maar wat doen we met de chauffeurs en in het bijzonder met de buitenlandse chauffeurs, die vier dagen onderweg op alle mogelijke sanitaire voorzieningen - al dan niet afgesloten - hebben vertoefd", vraagt Herman zich af. "Het zou een must moeten zijn dat we een speciaal toilet bouwen bij de expeditie waar chauffeurs zonder zich te melden gebruik van kunnen maken. Wij nemen zelf deze toiletten al sinds jaren mee in het ontwerp. Is dit toilet er niet dan doen de mensen hun behoefte elders, ook tussen de vrachtwagens. Het zijn niet de mensen die de fout ingaan, maar de organisatie die hen niet faciliteert.”

Huisvesting arbeidsmigranten

"De huisvesting van arbeidsmigranten is een vraagstuk op zich. Enerzijds de behoefte aan volwaardige huisvesting, anderzijds wil de migrant het liefst zoveel mogelijk geld naar huis kunnen sturen of sparen. We zullen naar volwaardige huisvesting moeten en de vraag blijft: wat wordt gefaciliteerd en wat is de wens. Er lopen nu projecten waar Bessels ook bij betrokken is. De vraag is hoe we deze mensen op een sobere wijze volwaardig  kunnen huisvesten. Het probleem blijft toch vaak de zeer lage huisvestingskosten in relatie tot kwaliteit. Willen we door kunnen pakken om dit huisvestingsprobleem op te lossen, dan zal de overheid moeten faciliteren inzake bestemmingsplannen zodat het mogelijk wordt dit soort gebouwen te realiseren."

Sanitair

"Het onderzoeken waard is in onze optiek een verhoogd, vernieuwd hurktoilet waardoor we contactloos naar de wc kunnen - en waar we de autosleutels probleemloos kunnen laten vallen. En wat te denken van de deurgrepen zoals in de operatiekamers, die geopend worden met de elleboog - waarin we zojuist geniest hebben...."

www.bessels.com

Bron: © AGF.nl