Consumptie groente en fruit stagneert
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Consumptie groente en fruit stagneert

  • 16 September 2019

Sinds de verhoging van het lage btw-tarief begin dit jaar, is de consumptie van groente en fruit gestagneerd. Supermarkten verkochten 2% minder vers fruit en slechts 1% meer verse groenten. Ongeveer 18% van de consumenten geeft aan minder fruit te kopen en 14% minder groenten als gevolg van de btw-verhoging. Dit geldt voornamelijk voor de lagere inkomensgroep. Dit blijkt uit marktcijfers van onderzoeksbureau IRI en uit aanvullend consumentenonderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis. De cijfers zijn op donderdag 12 september bekend gemaakt tijdens de lancering van de actie ‘Gezonde Boodschappen voor Iedereen’. Verschillende maatschappelijke organisaties (waaronder Hartstichting en Diabetesfonds), belangenorganisaties en kennisinstellingen willen consumenten bewegen gezonder te eten en doen een beroep op de overheid om de btw-verhoging op groenten en fruit terug te draaien dan wel andere maatregelen te treffen.

Gezonde boodschappen

De organisaties doen een beroep op de politiek om nu serieus werk te maken van gezond voedsel. In Den Haag is daarom aan Kamerleden de website www.gezondeboodschappen.nl gepresenteerd. Deze informatiesite biedt inzicht in consumptiecijfers, aankoopcijfers en prijsbeleving van consumenten. Richard Schouten, directeur GroentenFruit Huis: “Wij pleiten voor aanpassing van het kabinetsbeleid naar een lager btw-tarief op groenten en fruit en andere maatregelen die bijdragen aan een hogere consumptie van groenten en fruit.”

Beeld: © gpointstudio/Shutterstock.com

Bron: © GroentenFruit Huis