‘Consument zet prijs boven duurzaamheid bij voedselkeuze’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

‘Consument zet prijs boven duurzaam­heid bij voedsel­keuze’

  • 26 september 2024

De koopkracht van consumenten is in 2023 licht verbeterd door stijgende lonen en dalende inflatie, maar prijsbewustzijn blijft een doorslaggevende factor in de supermarkt. “De consument wordt vooral geleid door de portemonnee, tenzij er geen andere keus meer is,” aldus Ceel Elemans van ING Bank. Deze uitspraak is gebaseerd op de bevindingen uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2023.

Supermarkten sturen op duurzame keuzes

Hoewel consumenten niet per se bewust meer duurzaam voedsel lijken te kopen, is de verkoop van duurzame voedingsproducten in 2023 met 4 procent gestegen. Dit in contrast met een afname van 1 procent in de totale voedselverkoop. De groei in duurzame producten is grotendeels te danken aan supermarkten die in 2023 besloten alleen nog kipproducten met minimaal één Beter Leven ster aan te bieden. Dit zorgde voor een volumestijging van 23 procent in deze categorie.

Verschillen per productcategorie

De Monitor Duurzaam Voedsel 2023 toont grote verschillen tussen productcategorieën. Vooral vlees, vleeswaren en vis met een duurzaamheidskeurmerk, zoals Beter Leven of MSC, deden het goed. Daarentegen was er een daling in de verkoop van duurzame zuivel en eieren. Zonder beleidswijzigingen van supermarkten zou de verkoop van duurzame producten beperkt zijn gebleven, wat de invloed van deze bedrijven benadrukt in het sturen van consumptiepatronen.

Ing.nl

Bron: ING