Het toepassen van een plantaardige beschermlaag op verse groenten en fruit kan de kwaliteit waarborgen en de houdbaarheid verlengen. Wageningen Food and Biobased Research (WFBR) heeft onderzocht wat consumenten van zo’n beschermlaagje op groente en fruit weten, wat ze er van vinden en hoe ze hierover geïnformeerd willen worden.
Uit het onderzoek blijft dat weinig consumenten zich bewust zijn van wat er na de oogst wordt aangebracht op groenten en fruit. De manier van communiceren over deze ‘na-oogst-additieven’ heeft invloed op wat consumenten hiervan vinden. De huidige manier van communiceren, met het E-nummer of de naam van het ingrediënt, is onduidelijk en wordt als zeer negatief ervaren. Als consumenten geïnformeerd worden over het doel, de duurzaamheidsvoordelen en de plantaardige herkomst van de beschermlaag, ervaren ze dit als positief. Consumenten willen graag transparantie over het gebruik van een na-oogst-additief, maar zelf niet veel moeite doen om informatie hierover op te zoeken.
Omdat transparantie belangrijk wordt gevonden, adviseren de onderzoekers om het gebruik van een beschermlaag altijd te vermelden en via een korte boodschap aandacht te besteden aan het doel. Tot slot raden de onderzoekers aan om nieuwe manieren van communiceren verder te ontwikkelen. De resultaten van dit onderzoek wijzen erop dat de voorkeur uitgaat naar communicatie op het moment van aankoop, maar niet op elk individueel product los. Nieuwe manieren en momenten van communicatie moeten dus nog verder worden verkend.
In de VS en vele andere landen is het aanbrengen van een eetbare beschermlaag toegestaan voor alle verse producten, maar in Europa zijn dergelijke additieven na de oogst alleen toegestaan op fruitsoorten met schillen die normaal gesproken niet worden geconsumeerd (bijvoorbeeld citrusvruchten en avocado’s).
Bron: Stichting Samen Tegen Voedselverspilling