Boeren kiezen steeds vaker voor directe verkoop
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Boeren kiezen steeds vaker voor directe verkoop

  • 27 november 2024

Steeds meer boeren zetten in op korte ketens, waarbij zij hun producten direct of met slechts één tussenschakel aan consumenten verkopen. Uit de Monitor Korte Ketens 2023 van Wageningen Economic Research blijkt dat het aantal bedrijven dat via deze route producten afzet sinds 2020 met 9% is toegenomen. De geschatte totale omzet via korte ketens bedroeg in 2023 zo'n 2,2 miljard euro, een groei van maar liefst 50% ten opzichte van 2020.

Groeispurt in korte ketens

Korte ketens worden gezien als een duurzame en rendabele manier om landbouwproducten aan de man te brengen. De groeiende populariteit is duidelijk zichtbaar: in 2023 verkocht 15,8% van de agrarische bedrijven een deel van hun producten via een korte keten. Vooral in Gelderland en onder jongere ondernemers is deze trend sterk aanwezig. Jongere bedrijfshoofden lijken voorop te lopen, met 21% van de boeren jonger dan 35 jaar die kiest voor directe verkoop, tegenover slechts 10% in de groep boven 66 jaar.

Glastuinbouw aan kop

Glastuinbouwbedrijven zijn de grootste spelers in deze ontwikkeling, met een omzet van bijna 900 miljoen euro. Ook andere sectoren, zoals leghennenhouderijen en fruitteelt, laten een sterke groei zien. Zuid-Holland is de koploper op provinciaal niveau, met een korteketenomzet van 528 miljoen euro.

Hoewel bijna de helft van de bedrijven aangeeft dat korte ketens minder dan 10% van hun omzet uitmaken, haalt bijna 30% meer dan de helft van hun inkomsten uit deze verkoopvorm. Dat benadrukt de potentie van deze groeiende markt.

Wur.nl

Beeld: ©Kitreel/Shutterstock.com

Bron: Wageningen Economic Research