Big Data in de praktijk
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Big Data in de praktijk

  • 10 mei 2016
  • Door: Judith Witte

Left Loyalty ontsluit met mediapartners Wallbrink Crossmedia en b2b Communications Big Data in food. Iedere onderneming gebruikt LinkedIn, Twitter, Google Analytics, eigen nieuwsbrieven, CRM, noem maar op. Nu is het mogelijk om vanuit één dashboard op www.BigDataInFood.com al je data te beheren, analyseren en monitoren. 

BigDataInFood.com gaat verder dan het geven van alleen een helicopterview. “Wij hebben de technologische mogelijkheden om nóg meer realtime data te verzamelen en te ontsluiten,” vertelt ontwikkelaar Alex Schoone van Left Loyalty BV. “Dit kan gecombineerd worden met ERP of CRM, denk aan verkoop, intentie per product, etcetera. We kunnen met de nieuwe software nieuwe, onverwachte correlaties en verbanden ontdekken en patronen voorspellen. Ook inzoomen op predictieve modellen en clusters, en intenties kan interessant zijn. Zo kan voorspeld worden wie wanneer wat gaat kopen.” John Wallbrink van Wallbrink Crossmedia legt uit dat je, op basis van analyses, daarna bijvoorbeeld doelgericht je campagnes kunt inrichten, je producten kan doorontwikkelen of een efficiencyslag kan maken. “Op de portal kun je vragen stellen, toegespitst op je eigen business. Zo haal je vrij eenvoudig de data boven water waar het om draait.” 

Bob Lemmen, marketing manager bij Lantech, heeft de kans met beide handen aangegrepen: “Vooruitgang is onvermijdelijk. Ik denk dat dit, naast de kennis en ervaring van gekwalificeerde medewerkers, dé methode wordt om informatie te verzamelen. Als bedrijf is het belangrijk om dicht tegen de markt aan te leunen. Je moet tegenwoordig weten wat de trends worden, je moet ze zelfs vóór zijn. Er zijn miljarden websites en forums: het is een onbegonnen zaak om die allemaal te volgen om te weten wat er speelt. De verpakkingswereld is erg omvangrijk, het is moeilijk om overzicht te krijgen van wat zich in de markt afspeelt. We kunnen het ons niet veroorloven achterop te raken. Sterker; we willen voorop lopen! Kennis is macht, zeggen ze toch? Natuurlijk krijgen we ook informatie via de bestaande kanalen: onze klanten, consumenten en producenten. Maar dat alleen is niet meer genoeg.” 

Wat verwacht je dat dit jullie zal brengen?

Onze corebusiness is het leveren van verpakkingsmachines en -oplossingen. Maar we doen meer: we willen ons ook opstellen als expert in verpakken. We hebben al veel kennis, maar willen die up-to-date houden. Dat is ook nodig, want voor je iets kan verkopen, moet je de klant eerst goed adviseren. Wij hebben ons gespecialiseerd in oplossingen die schade aan het product tijdens het transport van A naar B voorkomen. Als je weet dat 1% van álles wat wereldwijd getransporteerd wordt, onderweg schade ondervindt, dan kun je je voorstellen om welke getallen het gaat. Verpakkingen worden steeds dunner. Daarmee wordt ook de uitdaging van het voorkomen van transportschade groter. Voor het vinden van nieuwe of verbeterde verpakkingsoplossingen die schade onderweg voorkomen, hebben we kennis nodig. Veel kennis is al in huis. We hebben contact met externe verpakkingstechnologen en mensen die veel weten over karton en wikkelfolie, en onze eigen mensen zijn niet alleen kennisdragers van de machines en de techniek ervan, maar ook van het product dat erdoorheen gaat. Ze weten als geen ander wat je met karton kan, kennen de kwaliteiten en mogelijkheden. Daarmee zijn we actueel. Maar we kunnen er niet zo goed mee vooruitkijken. Met de nieuwe analysetechnieken voor big data kunnen we dat wel.”

Wat betekent dat voor jullie bedrijfsvoering?

Vroeger maakte je een vijf- of tienjarenplan, maar dat werkt niet meer. Veranderingen volgen elkaar te snel op; je moet daarop kunnen inspelen. Tien jaar geleden zijn we flink aan de slag gegaan zijn met LEAN. Daardoor zijn wij er inmiddels aan gewend om binnen de organisatie snel te kunnen schakelen op veranderingen.
Toch is onze basis een stabiel verhaal: ‘er is een product en dat product moet in een doos’. De productdrager ‘an sich’ verandert nauwelijks; dat blijft een kartonnen doos of een tray. Wat wél verandert zijn de eigenschappen van het materiaal, de vorm ervan en trends in de samenleving. Een gevolg van de groei van E-commerce bijvoorbeeld, is dat bedrijven te maken hebben met veel verschillende ordergroottes. Er is daardoor een toenemende vraag naar verpakkingen die op maat zijn gemaakt. Een andere trend is de populariteit van winkels als de Aldi en Lidl, waar alles in dozen in het schap staat (shelf ready). Daarbij komt dat marketingafdelingen steeds met andere wensen komen voor verpakkingen; denk aan displays, uitsnedes, scheurranden, verzin het maar. Dat zijn allemaal zaken waar je tijdig op moet inspringen. We moeten de machines daarop aanpassen of ze finetunen, want ook de ontwikkeling van nieuwe producten kost tijd.”

“Elk kwartaal bekijken we met sales en de directie waar we staan en waar we naartoe willen. Om dat helder te hebben, is het voor ons heel belangrijk om continue de juiste informatie naar binnen te trekken. Veranderingen in de markt gaan razendsnel. We willen weten waarover gepraat wordt: zo kunnen we vooruitlopen op trends die eraan komen.”

Veranderingen kunnen op weerstand stuiten. Hoe zit dat bij jou en bij Lantech?

“Ik vind dit positief spannend, we worden er vooral erg enthousiast van. Om mij heen merk ik dat iedereen er open voor staat en begrijpt dat er stappen genomen moeten worden. Op dit moment zijn we nog vooral onder de indruk, want het is ongelooflijk hoeveel informatie je uit big data kan trekken als je de juiste tools, technologie en kennis in huis haalt, en de goede vragen stelt. Ik hou van veranderingen, die bieden nieuwe kansen. Om iets nieuws aan te pakken moet je natuurlijk tijd vrijmaken, maar ik ben ervan overtuigd dat ons ‘big data in food’ op de langere termijn tijd gaat besparen.”

www.lantech.com / www.bigdatainfood.com

Bron: © Big Data in food