Bereidheid consument en circulaire economie
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Bereidheid consument en circulaire economie

  • 11 april 2023

Uit een onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) blijkt dat Nederlanders bereid zijn om circulair te consumeren als het niet duurder of lastiger is. 

Het onderzoek toont aan dat de meeste consumenten openstaan voor duurzamere producten, meubels en kleding van duurzamere materialen, biologisch voedsel en producten met een langere levensduur. Voor de meeste consumenten zijn consumptiebeperkingen zoals minder zuivel en vlees een brug te ver, zelfs als dit niet duurder of lastiger is dan het gangbare alternatief. 

Sweet spot: grote milieuwinst én groot veranderpotentieel

Het ligt voor de hand om stimuleringsbeleid te richten op gedrag waartoe veel consumenten bereid zijn, maar nog in de praktijk brengen: gedrag met een groot veranderpotentieel. Hier stappen consumenten eenvoudig over op circulaire consumptie als barrières (zoals prijs, gemak, verkrijgbaarheid) worden weggenomen. Er is voor beleidsmakers een sweet spot, waarbij behalve de consumentenbereidheid ook nog eens de potentiële milieuwinst groot is. Minder nieuwe kleding kopen, kleiner wonen en dichtbij op vakantie gaan blijken in deze sweet spot te vallen: grote milieuwinst én groot veranderpotentieel. 

Een ander aanknopingspunt voor stimuleringsbeleid is gedrag met een grote milieuwinst, maar een lagere bereidheid (bijvoorbeeld het veranderen van eetgewoontes). Hierop inzetten vergt voor beleidsmakers een langere adem met bijvoorbeeld ondersteuning voor nieuwe businessmodellen en veranderende sociale normen. Tenslotte is er winst te behalen bij het intensiveren van gangbaar gedrag, dat door velen maar nog niet door iedereen omarmd wordt, zoals energiebesparing in huis.

Pbl.nl

Bron: Planbureau voor de Leefomgeving