Consumenten gaven in 2023 14% meer uit aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk dan in het voorgaande jaar. De totale bestedingen aan duurzaam voedsel bereikten 12,6 miljard euro, verdeeld over supermarkten, de foodservice en speciaalzaken. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, uitgevoerd door Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Ondanks een inflatie van 11% liet de verkoop van duurzaam voedsel een volumegroei van 3% zien, vergeleken met 1% voor voedsel in het algemeen.
Supermarkten waren de grootste aanjagers van de groei in duurzame bestedingen. Tussen 2022 en 2023 steeg de verkoop van duurzaam voedsel in supermarkten met 15%, terwijl de totale voedselbestedingen met 11% stegen. Het volume aan duurzaam voedsel nam met 4% toe, terwijl het volume van reguliere producten slechts 1% groeide. Ook in de foodservice steeg de verkoop van duurzame producten, met een toename van 13% in bestedingen en 4% in volume.
Duurzaam voedsel met keurmerken zoals Beter Leven, Rainforest Alliance en Biologisch waren in 2023 het meest populair onder consumenten. Beter Leven voerde de lijst aan met een omzet van 4,3 miljard euro. Het ministerie benadrukt dat alleen voedsel met onafhankelijke keurmerken is meegenomen in het onderzoek, waarbij het belang van topkeurmerken sterk wordt benadrukt. Ondanks de algemene groei blijven er echter uitdagingen, zoals in de speciaalzaken, waar het verkochte volume van duurzame producten afnam door de hoge inflatie.
Bron: Wageningen Food & Biobased Research