De digitalisering loopt op rolletjes, elk bedrijf is tegenwoordig afhankelijk van ICT. Je hebt een website, e-mailt constant en betalingen gaan alleen nog maar online. Misbruik van online diensten en digitale netwerken is een groot risico voor jou en jouw klanten. Hieronder een aantal tips waarmee je dit risico kunt beperken.
Zwakke plekken in software zijn een risicofactor. Door het regelmatig updaten van deze software kan misbruik worden voorkomen. Dit geldt voor alle software in je bedrijf. Denk hierbij aan het besturingssysteem op computers, maar ook de softwarepakketten en antivirus software op laptops, tablets, smartphones en ook apparatuur als routers en firewalls.
Een firewall bestaat om ongewenste netwerkverbindingen tegen te houden. Het kan als software op de pc staan, maar het kan ook een kastje zijn in je netwerk. In beide gevallen is het belangrijk deze firewall up-to-date te houden.
Het is belangrijk dat je goede anti-malware software installeert, deze beschermt tegen virussen maar ook tegen spam, phishing of onveilige websites.
Backups maken is een van de eerste dingen waar je aan moet denken als je veel computerdata gebruikt. Maak gebruik van de 3-2-1 backup methode: altijd 3 kopieën van je data: minstens 2 in je bedrijf en dan op verschillende systemen en minstens 1 buiten jouw bedrijf, bijvoorbeeld online (maar dan wel veilig). Test ook regelmatig of het terugzetten van de backup wel echt goed werkt.
Beveilig klantengegevens zoals adressen en facturen met een wachtwoord. Deze gegevens kunnen privacygevoelig zijn. Voorkom datalekken door alles veilig op te slaan. Sinds 1 januari 2016 ben je verplicht om ernstige datalekken direct te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Zorg ervoor dat er geen ongewenste gasten gebruik maken van jouw wifi. Beveilig jouw netwerk om deze reden met een wachtwoord via de WPA2-standaard.
Steeds vaker werkt men op afstand, thuis in de trein of gewoon in het park. Deze verbindingen zijn niet altijd veilig. Telewerken betekent namelijk per definitie toegang tot jouw netwerk.
Denk aan online betalen, e-mailen. Het is belangrijk dat dit via een veilige verbinding gebeurt.
De zwakste schakel is in de digitale wereld vaak de mens. Jouw systemen kunnen dan nog zo goed zijn voor de buitenwereld. Een medewerker kan een fout maken met downloaden, oid. Het is nooit 100% veilig te krijgen. Zorg voor goede communicatie en spreek af wie toegang heeft tot welke informatie en wie verantwoordelijk is voor controle en beleid.
Schakel een professionele partij in die jouw ICT en de beveiliging daarvan voor zij rekening neemt. Wees hierbij wel heel voorzichtig want niet elke ICT-leverancier heeft specifieke kennis van digitale veiligheid of ervaring met het tegengaan van cybercrime. Vraag jouw ICT-leverancier ook naar Service Level Agreement (SLA).
Bron: Kamer van Koophandel
Bron: © Pixabay