Wageningen Universiteit & Research heeft een nieuw type vliegtuigbrandstof ontwikkeld op basis van biobased reststromen uit de agro-industrie.
Eén van de doelen beschreven in de Renewable Energy Directive II (RED II) is het verhogen van het gebruik van geavanceerde biobrandstoffen in de transportsector, tot minimaal 3.5% van de totale biobrandstoffen in de EU. Het nieuwe type brandstof gebaseerd op acetone-alcohol mengels. De brandstof voldoet nog niet aan alle eigenschappen, maar het is in de buurt.
In het BioJet Fuel project is de volledige waarde- en productieketen van biobrandstof voor de luchtvaart (sustainable aviation fuel, SAF) vanuit organische natte afvalstromen geëvalueerd. De resultaten van dit project kunnen een eerste stap zijn in het opzetten van nieuwe waardeketens in Nederland, waar biomassa en reststromen met hoog vochtgehalte uit de primaire landbouw en voedingsindustrie gebruikt worden als uitgangsmateriaal voor geavanceerde biobrandstoffen.
De grondstoffen die als model gebruikt zijn in het project zijn afval- en zijstromen die geproduceerd worden bij het verwerken van aardappels. Deze stromen zijn als uitgangsmateriaal gebruikt voor de fermentatieve productie van aceton, butanol en ethanol (ABE fermentatie). Deze reststromen hebben een samenstelling die zich goed leent voor fermentatie, en worden nu voor laagwaarding toepassingen gebruikt.
De feedstock in dit project is aardappel reststromen die nu worden of verkocht als laagwaardig veevoer, of worden vergist naar methaan. Voor een commercieel proces zijn er andere feedstocks extra nodig, ivm voldoende volume. Er wordt gekeken naar feedstocks die voldoen aan de criteria van Annex IX van de RED, bijvoorbeeld lignocelluloses of reststromen van papier industrie.
Beeld: @Corona Borealis Studio/Shutterstock.com
Bron: Wageningen University & Research