Voedingswetenschappers: stel introductie Nutri-Score uit
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Voedings­we­ten­schappers: stel introductie Nutri-Score uit

  • 29 december 2022

Voedingswetenschappers verzoeken staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport te wachten met de invoering van Nutri-Score totdat de aanbevelingen van de Gezondheidsraad zijn opgevolgd en Nutri-Score aansluit op de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV).

Op 26 juli 2022 presenteerde de internationale wetenschappelijke commissie (IWC) de aanbevelingen waarmee het Nutri-Score algoritme beter aan gaat sluiten op de voedingsrichtlijnen van België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Spanje en Zwitserland (de COENlanden). Die aanbevelingen leiden tot een verbetering van het algoritme. Dat blijkt vooral uit de scoretoekenning voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen, zoals koek, snoep, chips, sauzen en zoutjes. De Gezondheidsraad geeft aan dat het aangepaste algoritme van Nutri-Score minder goed aansluit voor producten die in de Schijf staan.

Het handelingsperspectief dat Nutri-Score biedt blijft verwarrend, zolang veel producten buiten de Schijf onbedoeld een groene score krijgen. En ook als veel producten binnen de Schijf een geel, oranje of rode score krijgen. Zo kan Nutri-Score leiden tot minder gezond voedingsgedrag en wantrouwen in voedselvoorlichting. Daarnaast zien we in buurlanden dat producten worden aangepast om een betere score te krijgen. Een voorbeeld: het ontbijtproduct ‘chocolade balletjes’, is van een Nutri-Score C naar een Nutri-Score A gegaan, terwijl deze na aanpassing door de hoeveelheid suiker en zout niet in de Schijf van Vijf past. Dit soort ‘productverbetering’ kan ongewenst de mismatch tussen groene Nutri-Scores en de Schijf van Vijf vergroten.

Gedragsverandering en productverbetering

Consumenten stimuleren om producten met minder zout, suiker of verzadigd vet te laten kopen, is erg lastig omdat het gedragsverandering vergt. Daarnaast laten weinig consumenten zich leiden door logo’s. In wetenschappelijke literatuur zien we meer resultaat als het productaanbod verbeterd wordt. Daarom het belang van een structurele aanpak van productverbetering, zoals de NAPV. Door de geleidelijke verlaging van de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet in producten, zouden consumenten met eenzelfde consumptiepatroon er minder van binnenkrijgen. Op dit moment is Nutri-Score niet aangesloten op de NAPV. Tegelijkertijd laat het algoritme van Nutri-Score ruimte om suiker en zout te compenseren. Zolang een goede aansluiting mist van groene Nutri-Scores op de Schijf van Vijf, is het de vraag of Nutri-Score helpt om het aanbod in supermarkten gezonder te maken. 

Bekijk de ‘Oproep aan VWS-staatssecretaris Van Ooijen’ van Voedingsjungle.

Bron: Voedingsjungle