Vertrouwen of controleren? Fraude of vertrouwen?
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Vertrouwen of controleren? Fraude of vertrouwen?

  • 12 juni 2018
  • Door: Pieter Vos , directeur Nutrilab

Is het erg als de knoflookpoeder die je in de winkel koopt, niet helemaal zuiver is? Als na analyse blijkt dat er ook aardappelzetmeel en gemalen knoflookschil in zit? Is dat dan fraude? 

Dat ligt voor een deel aan de afspraken die je met elkaar maakt, ofwel aan de verwachting die je als aanbieder creëert over de geleverde kwaliteit van het product. Weet de klant dat het gaat om een product van inferieure kwaliteit? Vaak niet. Want met het blote oog is niet te zien of ermee gerommeld is.

Fraude, ofwel 'opzettelijke misleiding om onrechtmatig voordeel te verkrijgen' grijpt diep in op onze samenleving. Onze economie draait op vertrouwen. Eén product waar wantrouwen aan kleeft, kan een hele sector om zeep helpen. Het kan maanden duren voor het vertrouwen weer terug is. Vertrouwen komt te  voet en gaat te paard. Kijk naar de paardenvleesaffaire: je kocht rund, maar het was paardenvlees. Of je betaalt voor extra virgin olijfolie, maar krijgt een veel mindere kwaliteit. Controle op fraude wordt niet voor niets steeds vaker opgenomen in certificatie-eisen van kwaliteitsschema’s. 

Om geknoei met de samenstelling aan te tonen, hebben we allerlei technieken in huis. Zoals NIR (Near Infrared Spectroscopy); een mooie, snelle en goedkope techniek met veel mogelijkheden. 

Een tip hoe om te gaan met mogelijke fraudecontrole: Is het land van herkomst onbetrouwbaar? Ontbreekt ketenborging? Is de financiële waarde van een grondstof hoog? Weet dat in die gevallen het risico op fraude toeneemt. Extra controle is dan keihard nodig. 

Pieter Vos
Directeur Nutrilab

www.nutrilab.nl

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018