Rabobank: Bedrijven in dierlijk eiwit staan voor een keerpunt
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Rabobank: Bedrijven in dierlijk eiwit staan voor een keerpunt

  • 07 december 2022

Bedrijven in dierlijk eiwit staan voor een keerpunt en moeten inspelen op structurele veranderingen in de markt, zelfs met productieniveaus en prijzen die volgend jaar waarschijnlijk hoog zullen blijven, aldus de Rabobank.

Producenten en verwerkers van vlees, gevogelte en zeevruchten naderen 2023 na een jaar dat werd gekenmerkt door stijgende inputprijzen, verstoring van de toeleveringsketen en geopolitieke kwesties. Maar op een structureel niveau worden zij ook geconfronteerd met de noodzaak om zich aan te passen aan duurzaamheidsuitdagingen en bedreigingen van de diergezondheid als zij op langere termijn concurrerend willen blijven op de markt.

Rabobank verwacht dat de productie van dierlijke eiwitten zal stijgen, waarbij een jaar-op-jaar groei van 5 miljoen ton (1%) wordt voorspeld tot een totaal van 430 miljoen ton in 2023, gedreven door de vraag naar pluimvee, vis en zeevruchten die de zwakkere prestaties van rund- en varkensvlees compenseren. De productiegroei zal echter lager uitvallen dan de 2% van 2022.

De vraag naar zalm sterk blijven. Kip zal profiteren van zijn waarde propositie tegen de moeilijke economische achtergrond, waarbij de bank voor 2023 een wereldwijde economische groei van slechts 2% voorspelt. Daarentegen zullen consumenten waarschijnlijk bezuinigen op duurdere vleessoorten.

 Structurele en cyclische tegenwind

Om in de toekomst succesvol te zijn, moeten bedrijven die zich bezighouden met dierlijke eiwitten omschakelen om duurzamer te worden. De Rabobank verwacht dat producenten en verwerkers volgend jaar hun uitstootverplichtingen zullen aanscherpen, maar dit zal meer investeringen vergen op gebieden als slimme data om hun activiteiten en toeleveringsketens duurzamer te maken. De meest succesvolle bedrijven gaan ook over op een meer proactieve voet om ziekterisico's te beheren. 

Ondertussen reageren bedrijven op de hoge kosten door verpakkingen en assortimenten te verkleinen. Ze moeten ook rekening houden met het gedrag van consumenten in een recessieomgeving, zoals de overstap naar gemaksproducten en kleiner inkopen.

Justin Sherrard, Global Strategist for Animal Protein bij de Rabobank: "Wij verwachten dat de prijzen volgend jaar hoog zullen blijven, zelfs nu de markt een gestage productiegroei kent door een groeiend aanbod van aquacultuur en pluimvee. Dit maskeert de vermindering van het aanbod van rundvlees, als gevolg van de inkrimping in de VS na jaren van droogte, en de verzwakking van de varkensvleesmarkt in Europa. 

"Dan is er nog de grotere uitdaging hoe dierlijke-eiwitbedrijven het volgende decennium van groei benaderen, niet alleen het volgende jaar. Structurele veranderingen in de markt, zoals een toenemend bewustzijn van de ecologische voetafdruk en een proactieve aanpak van ziektebestrijding, bieden kansen voor de meest vooruitdenkende bedrijven om te investeren en te bloeien. Met andere woorden, het is nu beslissingstijd."

Bekijk het rapport ‘Global Animal Protein Outlook 2023'

Bron: Rabobank