ProVeg in actie tegen plantaardige zuivelcensuur
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

ProVeg in actie tegen plantaardige zuivelcensuur

  • 25 januari 2021

De Europese Unie wil plantaardige alternatieven voor zuivel censureren. Zelfs het woord ‘zuivelvrij’ is straks misschien verboden. ProVeg neemt actie tegen amendement 171.

ProVeg lanceerde een petitie en roept de Europese Commissie en EU-lidstaten op amendement 171 te verwerpen en zo de plantaardige zuivelcensuur te stoppen. De petitie wordt ondersteund door verschillende ngo’s en toonaangevende namen in de voedingssector, zoals Oatly, Upfield, Willicroft, De Nieuwe Melkboer en Yoghurt Barn.

Zorgen in de plantaardige sector

Partijen in de voedingssector maken zich zorgen over het verder censureren van de plantaardige producten. De beperkingen zouden het moeilijker maken voor consumenten om plantaardig voedsel te kiezen. ProVeg: ‘Het censureren van plantaardige zuivelproducten is in strijd met de volksgezondheidsdoelstellingen van de EU en de bevordering van gezonde voeding. Daarnaast staat het ook haaks op de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese Green Deal en de Farm to Fork-strategie. Indien geïmplementeerd zou het een substantiële bedreiging vormen voor de klimaatdoelen van het Akkoord van Parijs.’

Onnodige financiële lasten

Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland: ‘Het Europees Parlement spreekt zichzelf tegen. Wanneer ze de kans hebben om echt in te zetten op duurzame innovatie, remmen ze die juist. Door het al bestaande verbod op plantaardige zuivelnamen moeten start-ups en producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich al in lastige bochten wringen. Met het extreem doortrekken van het verbod, wordt het een onmogelijk taboe-spel. De EU zadelt de plantaardige sector midden in de klimaatcrisis op met onnodige financiële lasten.’

In de praktijk kan amendement 171 het volgende verbieden:

  • Het beschrijven van een plantaardig product, diens smaak, of functie, door te verwijzen naar bekende ‘zuivelterminologie’. Bijvoorbeeld het gebruik van uitdrukkingen als ‘net als melk’, ‘romig’, of ‘boterig’ om consumenten te informeren over het gebruik, de textuur of smaak van een product, op de verpakking of in reclame. Dit geldt ook voor feitelijke informatieve beschrijvingen, zoals ‘bevat geen melk’, ‘geschikt voor mensen met lactose-intolerantie’ of ‘plantaardig alternatief voor yoghurt’.
  • Het vergelijken van de klimaatimpact gebaseerd op de CO2-uitstoot van een plantaardig voedselproduct en een zuivelalternatief.
  • Het gebruiken van een foto waarop een plantaardig wit drankje aan de ontbijttafel wordt ingeschonken, of van wit schuim in een cappuccino.
  • In de meest verregaande interpretatie zou het amendement plantaardige producenten kunnen verbieden verpakkingen te gebruiken die visueel vergelijkbaar zijn met zuivelverpakkingen.

Proveg.nl

Bron: ProVeg