Pieter Pot voert gedurende oktober 2022 een campagne om consumenten én de grote spelers uit de voedingsindustrie uit te nodigen om meer in te zetten op verpakkingsvrije producten. Pieter Pot trekt al sinds 2019 ten strijde tegen het gebruik van éénmalige (plastic) verpakkingen.
Met de campagne ‘Pieter Pot nodigt je uit voor een afvalvrije toekomst’, wil de online supermarkt verpakkingsvrij consumeren in de kijker te zetten in Vlaanderen. Zo kan een gezin in een jaar tijd liefst 292,5 kilogram CO2 en 48,3 kilometer heen-en-weer naar de vuilnisbak besparen. Consumenten worden uitgenodigd om zich in te zetten voor een afvalvrije toekomst. Pieter Pot heeft ook een mobiele app gelanceerd waarin klanten nog makkelijker, gebruiksvriendelijker en overzichtelijker kunnen bestellen.
De grote meerderheid van de Vlamingen stoort zich aan wegwerpverpakkingen in de supermarkt. Uit onderzoek eerder dit jaar, uitgevoerd door iVox in opdracht van Pieter Pot in het kader van Mei Plasticvrij, kwam duidelijk naar voren dat 73,7% van de Vlamingen meer verpakkingsvrije voedingsmiddelen in de winkel wil zien. Vooral wegwerpverpakking rond koekjes, snoep en chocolade (53,4%), voorverpakte maaltijden (36,9%) en frisdranken en fruitsappen (32,6%) zouden ze minder vaak willen zien. 76,5% vindt dat er in het algemeen te veel verpakkingen rond producten zitten.
Al meer dan 8.000 Vlamingen zijn klant en elke geleverde glazen pot of fles betekent één bespaarde wegwerpverpakking. Pieter Pot heeft ondertussen al meer 3 miljoen wegwerpverpakkingen uitgespaard en steekt de ambitie om de gehele boodschappenketen verpakkingsvrij te maken niet onder stoelen of banken. Hiervoor daagt het producenten uit hun verpakkingen te heroverwegen. Door met leveranciers en producenten in gesprek gaan, praktische tips en tricks uitwisselen, hoopt Pieter Pot een positieve verandering teweeg te brengen. Want voor meer impact en minder verpakking is het noodzakelijk dat behalve de consument ook de leverancier een inspanning levert. Samen op weg naar een afvalvrije toekomst waar verpakkingsvrij de standaard zal zijn.
Bron: Pieter Pot