Sterk oplopende kosten en grote onzekerheid aan de afzetkant zorgen voor bijzondere tijden in de foodindustrie. Op de korte termijn zijn inflatie en een mogelijke recessie de belangrijkste strategische thema’s voor veel food-ondernemers. Het downtraden – goedkopere producten in goedkopere kanalen kopen - is nu ook in de cijfers terug te zien.
Marktonderzoeksbureau IRI gaf aan dat het marktaandeel van hard discount in Nederland met 0,6 procentpunt is gestegen naar 15,3%. In de supermarktwereld is dat een enorm verschil. Er worden meer huismerken verkocht en in sommige categorieën koopt de consument gewoon minder.
Zodra het besef groeit dat de hogere gas- en energierekening pijn gaat doen in de portemonnee en als de hogere voorschotbedragen daadwerkelijk elke maand van de rekening worden afgeschreven, zullen meer consumenten hun uitgavenpatroon nog beter in de gaten houden. De RaboResearch economen houden rekening met een daling van misschien wel 10% in het gemiddelde besteedbaar inkomen in Nederland. In historisch perspectief is dat een ongekende situatie. De echte verschuiving in de consumentenvraag zal naar verwachting de komende maanden dus nog moeten komen.
"Houden de supermarkten hun pogingen om de consumentenprijsinflatie onder controle te houden vol, dan wordt het lastig voor producenten om hun gestegen kostenniveaus gedekt te krijgen. Meer fabrikanten worden dan mogelijk gedwongen om hun productie (tijdelijk) te staken, omdat de kosten niet meer opwegen tegen de opbrengsten", stellen de economen.
Als foodretailers de kostenverhogingen wel doorberekenen aan de consument, zal die zijn aankoopgedrag nog verder veranderen. Dat zal onaangename gevolgen hebben voor verschillende productcategorieën en verkoopkanalen en uiteindelijk doorwerken naar voedingsproducenten, aldus de economen.
Bron: Rabobank
Bron: ©Shutterstock.com\pero studio