Wakker Dier nomineerde op 26 augustus vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing 2019: ‘enriched’ plofkip van McDonald’s, ‘teder geproduceerde’ melkchocolade van Milka, ‘stressvrije’ Ierse runderen van Bord Bia, ‘liefdevol’ afgevoerde lammetjes van Jumbo en ten slotte de AH kip met de minste ruimte.
Wakker Dier organiseert de Liegebeestverkiezing al elf jaar, om misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn aan te pakken. “Bedrijven verbloemen dierenleed met mooie praatjes in plaats van echte stappen te zetten voor dierenwelzijn,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. Hierdoor krijgen diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Mensen kunnen van 26 augustus tot en met 15 september stemmen op de meest misleidende claim.
McDonald’s doet alsof hij is gestopt met plofkip en in plaats daarvan ‘100 procent enriched kippenvlees’ gebruikt. Die verrijking bestaat uit onder andere strobalen en daglicht. Maar McDonald’s verzwijgt dat dit gewoon een snelgroeiende plofkip is, die in zes weken tijd uitgroeit tot een kip van 2,3 kilo.
Milka claimt dat haar melkchocolade gemaakt wordt van ‘teder geproduceerde melk’, terwijl ze kalfjes direct na de geboorte weghaalt bij de moeder. Een melkkoe moet elk jaar een kalf geven. Die kalfjes worden vlak na de geboorte bij de moeder weggehaald en in eenzame huisvesting geplaatst.
Het diervriendelijke imago van Iers rundvlees wordt bewaakt door Bord Bia: een Iers overheidsorgaan dat het commerciële succes van Iers voedsel in het buitenland stimuleert. Hij spreekt over een ‘heerlijk, stressvrij leven’. Maar ondertussen staat het bedrijf toe dat kalfjes onverdoofd worden onthoornd en gecastreerd.
De geiten die de melk leveren voor geitenkaas worden met ‘veel liefde en aandacht verzorgd’, zegt Jumbo. Maar lammetjes moeten direct na de geboorte weg bij hun moeder en gaan al snel naar een mesterij. Daar zijn de omstandigheden zo slecht dat zo’n dertig procent vroegtijdig sterft. Met ongeveer zes weken gaan de lammetjes naar de slacht.
Albert Heijn zegt op de verpakking dat zijn kip ‘meer ruimte’ krijgt. Terwijl Albert Heijn met zestien kippen op een vierkante meter de kippen juist de minste ruimte geeft – zonder daglicht. Zelfs discounter Aldi geeft de kippen meer ruimte.
Vorig jaar won Rabobank vanwege een reclame waarin ze doet alsof ze de voedingssector gaat verduurzamen, terwijl de bank in werkelijkheid miljarden euro’s investeerde in onder meer megastallen. In 2017 kreeg Albert Heijn de prijs, omdat hij suggereerde dat de serranoham-varkens buiten in de wei lopen.
Bron: © Wakker Dier