Als mensen goed geïnformeerd zijn over kweekvlees is een meerderheid bereid om bijna 40 procent meer te betalen dan voor gewoon vlees. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM), waar professor Mark Post in 2013 de eerste kweekhamburger ter wereld maakte. Voor het eerst is nu een studie gedaan naar de consumentenacceptatie van in het laboratorium gekweekt vlees, waarbij deelnemers ook daadwerkelijk konden proeven van vlees dat als zodanig gelabeld was. De bevindingen van de Maastrichtse onderzoekers zijn op vrijdag 17 april gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift PLOSONE.
Kweekvlees is een levensmiddelentechnologie in opkomst, die in de acceptatie door consumenten een van de belangrijkste uitdagingen kent. Om de aanjagers van consumentenacceptatie en de zintuiglijke perceptie van kweekvlees beter te begrijpen, organiseerden wetenschappers van de UM een proeverij voor 193 mensen uit Nederland. De deelnemers kregen een uitnodiging om ‘vlees’ te proeven, dus ze wisten tevoren niet dat ze ook kweekvlees zouden kunnen proeven. Netjes verdeeld in drie leeftijdsgroepen per geslacht kregen de deelnemers informatie over de kwaliteit en de smaak van kweekvlees voorgeschoteld, over de maatschappelijke voordelen of over de persoonlijke voordelen ervan. Vervolgens vulden de proefpersonen een vragenlijst in en proefden twee stukken hamburger, eentje gelabeld als ‘conventioneel’ en eentje met het label ‘gekweekt’. In werkelijkheid was er echter sprake van twee gewone hamburgers. Hoewel ze daar niet van op de hoogte waren, bleken toch alle 193 deelnemers bereid om de ‘gekweekte’ hamburger te proeven.
Ondanks het ontbreken van een objectief verschil, beoordeelden alle deelnemers de smaak van de ‘gekweekte’ hamburger als beter dan die van de ‘gewone’. Sterker nog, 58 procent van de respondenten bleek een premie voor kweekvlees te willen betalen van gemiddeld 37 procent bovenop de prijs van gewoon vlees. De mate van geïnformeerd zijn bleek uiteindelijk de belangrijkste voorspeller van consumentenacceptatie.
Wereldwijd hebben jonge bedrijven zich gestort op de ontwikkeling van kweekvlees, van kip tot tonijn. Binnen afzienbare tijd zouden de eerste producten beschikbaar moeten zijn in duurdere restaurants. Maar naar verwachting liggen kweekvleesproducten voor 2030 ook al in de schappen van de supermarkt. Consumentenvertrouwen is daarbij een van de belangrijkste succesfactoren.
“Deze studie bevestigt dat kweekvlees acceptabel is voor consumenten als er voldoende informatie wordt gegeven en de voordelen duidelijk zijn. Dit heeft gedurende de afgelopen jaren ook geleid tot een toegenomen acceptatie”, aldus Mark Post. “De studie laat ook zien dat consumenten kweekvlees gewoon eten als ze het voorgeschoteld krijgen.”
UM-onderzoeker Nathalie Rolland voegt toe: 'Ik was verrast door de resultaten van het onderzoek en het acceptatieniveau van de deelnemers. Deze studie toont het belang aan van betrouwbare en toegankelijke informatie voor consumenten. Interessant is dat alle deelnemers bereid waren een stuk vlees te eten waarvan ze dachten dat het was gekweekt. Dat is een stap verder dan alleen zeggen dat je het wel wilt eten.”
Foto: © Mosa Meat
Bron: © Maastricht University