Analisten van de Rabobank stellen dat de coronacrisis voor fundamentele veranderingen kan zorgen in de voedingssector. Het is onduidelijk hoe lang de crisismaatregelen gaan duren in de verschillende getroffen landen. Wat het lastig maakt de effecten op langere termijn in te schatten voor de voedingssector. Een Europese of wereldrecessie lijkt onontkoombaar, wat resulteert in een economische krimp. Naar verwachting zal de werkloosheid in Nederland en Europa stijgen naar circa 8%.
Ook het eet- en reisgedrag van consumenten kan veranderen. De robuustheid van logistieke ketens worde meer gewaardeerd en de politiek stuurt meer op zelfvoorziening voor voeding en andere vitale producten. Daarnaast worden ondernemers door de coronacrisis gedwongen tot het nemen van creatieve en innovatieve stappen. Er ontstaan drive-thru-oplossingen voor afhaalmaaltijden en boodschappenboxen. Nieuwe uitdagingen voor ondernemers zijn ontstaan waaronder hogere arbeidskosten, vraaguitval, verandering van afzetkanaal, logistieke problemen, langere betalingstermijnen en liquiditeitstekorten.
De verwachting is dat locaties waar mensen in grote groepen samenkomen als laatste kunnen openen. Horeca, hotels en overige recreatie krijgen hierdoor te maken met een forse omzetdaling. Zakelijke activiteiten zullen deels pas na de zomer weer worden opgepakt. Het internationale toerisme zal met ruim 20% dalen in 2020 ten opzichte van 2019. Rabobank verwacht een vertragend effect en mogelijk pas een volledig herstel in of pas na 2021.
Supermarkten zien ondertussen een sterke omzetgroei door consumenten die meer thuis eten. Een deel van de consumenten is ook meer online gaan bestellen. Een deel van de afzet vanuit de primaire keten verschuift naar de retail en producenten en groothandels gaan rechtstreeks aan de supermarkt leveren in plaats van aan de horeca.
Bron: © Rabobank