Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
In maart meldde Distrifood dat de verkoop van vleesvervangers nooit zo groeide als in 2019. Data- en onderzoeksbureau Nielsen berekende een groei van 30%. Deze trend, die zich verder zal doorzetten, zorgt ook voor de vraag naar en opkomst van meer variatie in het aanbod vleesvervangers. Anno 2020 zijn naast de vegaburgers ook alternatieven voor gehakt en worstjes beschikbaar in het supermarktschap. En enkele leveranciers zoals PLNT bieden zelfs diverse roerbakreepjes en vegawaren voor op het brood. Deze uitgebreide keuze in plantaardige variaties wordt gewaardeerd door consument en retailondernemers.
Jos Havekotte, Innovation Manager bij Future Food Group heeft wel een verklaring voor de groeiende vraag: “De nieuwe generatie kopers kiest vaker voor roerbak- en wokgerechten of pasta in plaats van de traditionele maaltijd met aardappelen, groente en vlees. Vlees is daarbij niet langer het middelpunt, maar slechts een ingrediënt dat makkelijk in te wisselen is voor een vleesvervanger of andere duurzame eiwitbron.” Daar moet dan wel een geschikt productaanbod voor zijn. Havekotte: “Met de droge tofu van vroeger waar je met lang marineren nog net wat smaak aan kreeg, kom je nu niet weg. Gelukkig zijn er tegenwoordig sterk verbeterde en smaakvolle alternatieven voor roerbakreepjes.”
Een gelijkwaardige vervanger voor vleeswaren was er lange tijd niet. Door innovatie en productontwikkeling zijn enkele leveranciers er in geslaagd smaakvolle varianten te produceren. Havekotte: “Wat betreft mondgevoel, smaak en toepassingsmogelijkheden, kruipen vleesvervangers steeds dichter naar vleesproducten toe. Broodbeleg is een van de nieuwste toepassingsmogelijkheden.”
De markt let naast structuur en smaak ook steeds meer op de voedingswaarde in vleesvervangers. Zo staat het zoutgebruik steeds meer ter discussie. “Terecht”, stelt Havekotte. “Al maakt het de uitdaging om smaakvolle vleesvervangers te ontwikkelen wel groter”, voegt hij er aan toe. Aan de enthousiaste uitdrukking op zijn gezicht is te zien dat Havekotte die uitdaging graag aangaat. “PLNT staat voor ‘Goed voor vandaag, het beste voor morgen’.
Bron: Future Food Group
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2021 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2021
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec