Lancering Coalition of Action on Food Waste
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Lancering Coalition of Action on Food Waste

  • 01 september 2020

Het Consumer Goods Forum (CGF) heeft op 17 augustus 2020 een Coalition of Action on Food Waste opgericht, die 14 van 's werelds grootste detailhandelaren en fabrikanten samenbrengt met als doel het wereldwijde voedselverlies per hoofd van de bevolking op het niveau van de detailhandelaar en de consument te halveren. De Coalitie en haar leden zullen met hun expliciete betrokkenheid als CEO, hun actiegerichte toezeggingen en hun passie voor het versnellen van duurzame veranderingen op mondiaal niveau kunnen bijdragen aan de inspanningen om het voedselverlies in de toeleveringsketens wereldwijd terug te dringen door hun voortdurende samenwerking. De nieuwe coalitie zal voortbouwen op vijf jaar ervaring die het CGF heeft met de aanpak van dit probleem, die teruggaat tot de baanbrekende Food Waste Resolution en zal oproepen tot een gestandaardiseerde datumaanduiding.

De 14 initiële leden van de Coalitie zijn Ahold Delhaize, Barilla, Bel Group, General Mills, Kellogg Company, Majid Al Futtaim, McCain Foods, Merck Animal Health, Metro AG, Migros Ticaret, Nestlé, Sainsbury, Tesco en Walmart. De Coalitie wordt op het niveau van de Raad van Bestuur van CGF gesponsord door Dave Lewis, Group Chief Executive van Tesco, en Max Koeune, President en CEO van McCain Foods. Het stuurcomité van de Coalitie wordt mede voorgezeten door Francisco Cordero van Kellogg Company en Brittni Furrow van Ahold Delhaize USA.

Door hun deelname aan de Coalitie zullen deze leden belangrijke stappen kunnen zetten om de verspilling te verminderen door drie Coalitieverbintenissen na te komen. Ten eerste erkent de Coalitie het cruciale belang van het meten en rapporteren van gegevens over voedselverlies, waarbij de leden zich ertoe verbinden hun gegevens te rapporteren tegen 2021. Ten tweede komen de leden van de coalitie, ter ondersteuning van Champions 12.3, overeen om het 10x20x30 initiatief van Champions 12.3 op te schalen en hun samenwerking uit te breiden tot buiten de coalitie om, om hun leveranciers en andere belanghebbenden erbij te betrekken.  Tot slot verbinden de leden zich ertoe om voedselverlies aan te pakken op het niveau na de oogst, dat verantwoordelijk is voor het ontstaan van 30 procent van de voedselverspilling, door samen met de belanghebbenden innovatieve en effectieve strategieën voor de preventie van voedselverlies te ontwikkelen.

Ignacio Gavilan, directeur milieuduurzaamheid bij het CGF, zei: "Voedselverlies is een ernstig wereldwijd probleem dat alleen effectief kan worden aangepakt door middel van een gezamenlijke actie. De lancering van de Coalition of Action on Food Waste is een positieve en belangrijke stap in de richting van duurzame voedselstrategieën en het voorkomen van voedselverlies, en we kijken uit naar het effect dat de Coalition op dit probleem zal hebben".

www.tcgffoodwaste.com

Bron: The Consumer Goods Forum (CGF)