Verpakkingen voor levensmiddelen, met name bederfelijke producten zoals vlees en worst, vragen om de hoogste normen op het gebied van verpakkingsmaterialen, machines en systemen. Naast de traditionele doeleinden, zoals bescherming, vervoer, opslag, behandeling en informatie, moeten verpakkingen ook zorgen voor voedselveiligheid, hygiëne, afvalpreventie, duurzaamheid, efficiënt gebruik van hulpbronnen en traceerbaarheid.
Toonaangevende bedrijven uit de internationale verpakkingssector staan klaar om de nieuwste technologieën te presenteren en inzicht te bieden in de laatste trends in de voedingsindustrie bij IFFA in Frankfurt am Main van 4 tot 9 mei 2019.
Sinds de publicatie van de EU-strategie voor kunststoffen in januari 2018 en de Duitse verpakkingswet, die januari 2019 in werking is getreden, zijn de vermindering van de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en het gebruik van recyclebare materialen de belangrijkste punten.
Innovatieve skinverpakkingen met kartonnen dragers zorgen voor aantrekkelijke productpresentaties en een lager materiaalverbruik. De dunne kartonnen achterkant heeft een beschermende polymeercoating als barrière tegen vet, vocht en zuurstof, waardoor de verpakking extra stabiliteit krijgt. Een transparante folie wordt gebruikt om het product en de backing af te dekken als een tweede huid.
Modified atmosphere packaging (MAP) ontwikkelt zich tot de standaardverpakking voor vlees- en worstproducten. Hiertoe wordt de lucht in de verpakking vervangen door een voor het product geschikt gasmengsel, dat het oxidatieve afbraakproces of de groei van microben en schimmels aanzienlijk kan vertragen
Multifunctionele, actieve en intelligente verpakkingen openen volledig nieuwe perspectieven voor de vleesindustrie. Deze verpakkingen kunnen de milieu-invloeden waaraan het product na de verpakkingsfase in de waardeketen is blootgesteld, monitoren en registreren. Geïntegreerde tijdtemperatuurindicatoren indiceren de huidige kwaliteitstoestand, de versheidsgraad, eventuele doorbraken in de koelketen en of het product nog steeds geschikt is voor consumptie.
Verpakkingen geven niet alleen informatie over ingrediënten, kwaliteits- of milieulabels en de herkomst van het product, maar geven de inhoud ook een gezicht en genereren inkoopimpulsen. Welke producten in het winkelmandje van de consument terechtkomen, is meestal het resultaat van een spontane beslissing van de consument, waarbij de aantrekkingskracht van de verpakking en de informatie op de verpakking een belangrijke rol spelen.
De aanloop naar IFFA 2019 wordt gekenmerkt door positieve signalen: meer dan 1.000 exposanten uit ca. 50 landen hebben zich al aangemeld voor het hoogtepunt van de sector en nemen 120.000 vierkante meter tentoonstellingsruimte in beslag - acht procent meer dan op het vorige evenement. De integratie van de nieuwe hal 12 geeft IFFA de kans om uit te breiden. Bovendien wordt de beurs voor het eerst geconcentreerd in het westelijke deel van het beurs- en tentoonstellingscentrum in Frankfurt, met een uitgebreid overzicht en een toekomstgerichte beurservaring.
Meer informatie over IFFA en tickets vind je op www.iffa.com
Bron: © IFFA