Gemaksgeneraties: grote invloed op de foodmarkt
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Gemaksge­ne­raties: grote invloed op de foodmarkt

  • 20 november 2019

Generatie Z is in vergelijking met de Millennial nog meer foodmindend, en buiten de deur eten is voor deze generatie nog vanzelfsprekender, dit blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2020. Wij geven een kleine samenvatting van wat er in het rapport staat omschreven.

Grootste besteders

Er vallen ongeveer 4,7 miljoen Nederlandse volwassen onder Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015) en de Millennials (geboren tussen 1980 en 1999). Deze twee groepen vormen samen de ‘Gemaksgeneraties’. De foodmarkt kan tot aan 2030 een flinke boost verwachten van deze twee generaties. De Millennials geven op dit moment al meer uit aan buiten de deur eten dan alle oudere generaties bij elkaar opgeteld. Met de groei van Generatie Z zal die invloed op de foodmarkt verder toenemen. FSIN verwacht dat het aandeel van de twee Gemaksgeneraties in de totale out-of-homebesteding in 2030 is gestegen naar 65%.

Generatie Z eet nóg vaker buiten de deur dan de Millennial

Hoewel de twee Gemaksgeneraties veel van elkaar weg hebben, zijn er toch duidelijke verschillen. Generatie Z gaat namelijk nog vaker uit eten dan de Millennial. We kunnen hen de eerste out-of-homegeneratie noemen. Uit eten is een sociaal gebeuren voor Generatie Z, jongeren gaan graag in gezelschap uit eten. 

Generatie Z is gedwongen om het geld voor buitenshuisconsumptie verstandig te besteden. Ze gaan naar sterke, herkenbare discountformules en eten vaak bij all-you-can-eat restaurants. Een bijzondere rol in de keuze voor een restaurant is de (online) menukaart. Vooral vrouwen kijken vaak vooraf wat er op het menu staat. Generatie Z ziet fastfood niet als uit eten, maar als een moment om even te genieten. 

At-home

Dat Generatie Z echt foodies zijn weten we inmiddels, instagram staat vol met foodfoto’s. Een bezoek aan de supermarkt wordt dan ook vaak gezien als een uitje. Voor hen is beleving tijdens het boodschappen doen dan ook heel belangrijk. In de supermarkt kiest Generatie Z voor mentaal gemak, tijdwinst en genieten. De producten en gerechten worden doorgaans gekocht voor de komende paar uur. Het inslaan van weekboodschappen wordt nauwelijks nog gedaan. Door het uitstellen van boodschappen doen zijn kant-en-klaarmaaltijden in opmars. Echter lopen de fabrikanten nog steeds tegen het feit aan dat deze maaltijden als ongezonder en minder lekker dan zelf koken worden beschouwd.

Uitwonenden kiezen vaker voor kant-en-klaar

Gezond eten is belangrijk voor Generatie Z, tegelijkertijd ervaren ze dit als belastend, omdat dit meer tijd kost. In tijden van drukte en hectiek kiest Generatie Z snel voor een ongezonde maaltijd. Duurzaamheid komt bij Generatie Z niet op de eerste plaats, zij zijn van mening dat overheid en supermarkt de leiding moeten nemen en sturen richting gezondere en duurzamere keuzes. Vlees staat voor deze generatie gewoon nog op het menu. Slechts 5% van Generatie Z is vegetariër. Het aantal flexitariërs ligt op 20%.

Bron: © FSIN