Consumenten vinden het moeilijk te bepalen in welke afvalbak de verpakkingen moeten. Opvallend vaak, op bijna de helft van de verpakkingen, staat helemaal geen informatie in welke afvalbak deze moet worden gegooid. Dit blijkt uit een rapport van ‘Duurzaamheid verpakkingen in de supermarkt’ van Natuur & Milieu.
Er is groeiende zorg bij consumenten over plastics en verpakkingen. Volgens Natuur & Milieu is deze zorg voor een deel ook terecht. Het rapport geeft aan de met name de recycling van kunststof verpakkingen enorm achterloopt. Slechts iets meer dan de helft van alle plastic verpakkingen wordt gescheiden ingezameld en van dit ingezamelde deel wordt maar de helft gerecycled.
Natuur & Milieu onderzocht hoe consumenten door supermarkten (huismerken) en A-merken worden voorgelicht over hoe ze hun plastic moeten weggooien. Plus, Coop en Albert Heijn gebruiken op ongeveer 75 procent van de verpakkingen een duidelijke weggooi-instructie. A-merken scoorde op dit gebied minder goed, met slechts 35 procent van de verpakkingen.
Rob van Tilburg, directeur Natuur & Milieu: “We zien bedrijven broodzakken van papier gecombineerd met en plastic venster gebruiken. Dat oogt misschien duurzamer dan alleen plastic, maar voor de recycling is het een drama. Daarnaast zien we nog te veel overbodige verpakkingen zoals de kartonnen wikkel om een bak salade. De informatie op de wikkel kan ook direct op de plastic bak gezet worden.”
Natuur & Milieu roept bedrijven en supermarkten op om minder verschillende materialen te gebruiken en het ontwerp van verpakkingen zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat scheiden en recyclen een stuk eenvoudiger wordt.
Bron: © Natuur & Milieu