EU-consumenten willen duurzamer eten
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

EU-consumenten willen duurzamer eten

  • 15 juni 2020

Hoeveel aandacht besteed jij aan de impact van uw voedingskeuzes op het milieu? Ben je bereid om te bezuinigen op rood vlees? Doet de overheid genoeg om duurzaam voedsel te promoten? Dat zijn enkele van de vragen die verschillende nationale consumentengroepen aan de Europeanen hebben gesteld in een enquête in 11 landen, gecoördineerd door BEUC. BEUC onthult de resultaten in een nieuw rapport.

Het belangrijkste resultaat is dat de meeste consumenten in heel Europa bereid zijn hun eetgewoonten te veranderen. Om daar te komen moet de duurzame voedselkeuze gemakkelijker worden (met inbegrip van de juiste prijssignalen, betere informatie en duurzamere opties).

Aangezien de COVID-19-pandemie de manier waarop wij ons met voedsel verhouden snel verandert, blijkt uit het onderzoek - dat een paar maanden voor de uitbraak is uitgevoerd - dat consumenten al geneigd waren om voor duurzamere keuzes te gaan. Het is zeker moeilijk te voorspellen of trends als thuiskoken of de toegenomen vraag naar lokaal voedsel zullen aanhouden, maar beleidsmakers moeten daarop inspelen als ze kunnen bijdragen aan een veerkrachtiger en duurzamer voedselsysteem.

Voedsel is de grootste veroorzaker van de milieueffecten van de consumptie van huishoudens in de EU, gevolgd door huisvesting (met name ruimteverwarming) en mobiliteit (met name het gebruik van privé-auto's).

De belangrijkste punten uit de enquête:

Perceptie: Consumenten hebben de neiging het effect van hun eigen voedingsgewoonten op het milieu te onderschatten, maar de meesten zijn zich bewust van het milieueffect van voedingsgewoonten in het algemeen.

Bereidheid tot verandering: Twee derde van de consumenten staat open voor het veranderen van hun eetgewoonten voor het milieu.

Belemmeringen: Prijs, gebrek aan kennis, onduidelijke informatie en een beperkte keuze aan duurzame opties verhinderen de meeste consumenten om duurzamer te eten.  

Vlees: Iets meer dan 40% van de consumenten zegt te zijn gestopt met het eten van rood vlees dan wel minder vlees te hebben gegeten vanwege de zorg voor het milieu. Ondanks dat consumenten weinig trek hebben in insecten en vlees uit laboratoria, accepteren ze plantaardige 'hamburgers' en traditioneel vegetarisch voedsel (bijv. peulvruchten) wel als alternatieve eiwitbronnen.

De rol van de overheid: Slechts 16% van de consumenten vindt dat hun overheid genoeg doet om de duurzaamheid van voedsel op het niveau van productie en consumptie te bevorderen.

Monique Goyens, directeur-generaal van BEUC: "Ons onderzoek toont aan dat de meeste consumenten bereid zijn hun eetgewoonten te veranderen, maar dat het geen gemakkelijke opgave is. Verandering moet op verschillende niveaus worden uitgerold om van de duurzame keuze de voor de hand liggende keuze te maken. De consument wil graag betere informatie op voedseletiketten en een breder scala aan duurzame opties. Maar onze individuele keuzes als consumenten kunnen slechts zoveel doen om de voedingsgewoonten te veranderen op de manier waarop deskundigen ons aansporen. Regelgevers, voedselproducenten en detailhandelaren spelen een cruciale rol bij het aanpassen van de prijsstelling, de marketing en alle andere factoren die ons ertoe aanzetten om het ene voedselproduct boven het andere te kopen".

Prijs en vlees

"De prijs staat in bijna alle landen op de eerste plaats onder de barrières om duurzamer te eten. Veel consumenten vinden het moeilijk om te minderen met rood vlees, hoewel onze consumptie in Europa veel hoger ligt dan wat wordt aanbevolen voor de gezondheid van de mens en de planeet. Tegelijkertijd hebben de meeste mensen er niets op tegen om meer linzen, bonen en andere peulvruchten te eten als alternatief voor dierlijke eiwitten.”

www.beuc.eu

Bron: © BEUC