Duurzaamheid: burger wil het niet allemaal zelf doen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Duurzaamheid: burger wil het niet allemaal zelf doen

  • 09 juli 2019

Nederlanders zijn bereid om moeite en geld te steken in het duurzamer achterlaten van de aarde, maar een meerderheid vindt wel dat het bedrijfsleven en de overheid het voortouw moeten nemen in de verduurzaming van Nederland. Dat blijkt uit de tweede kwartaaleditie van de Monitor Duurzaamheid van ABN AMRO.  

Nederlanders geven aan met name op het gebied van voeding, kleding en recreatie als consument een voortrekkersrol te kunnen vervullen. Ze kijken echter naar de overheid voor de onderwerpen mobiliteit, energie en wonen.

Minder voedsel verspillen en de seizoenen volgen

Ongeveer een op de drie Nederlanders ziet zichzelf als de partij die kan zorgen voor verduurzaming op het gebied van voedsel. Zo min mogelijk voedsel weggooien, zoveel mogelijk seizoengroente- en fruit kopen en bewust geen vlees eten. De consument is de grootste verspiller op het gebied van voeding, met ongeveer 50 kilogram per jaar per consument. In Nederland en de EU verspild de burger meer dan agrariërs, voedselverwerkers, supermarkten en restaurants bij elkaar.

Daarnaast wijst ongeveer een vijfde van de ondervraagden naar het bedrijfsleven als de partij die voor verduurzaming op het gebied van voedsel kan zorgen. Voedselketens zijn lang en complex en het is voor consumenten niet altijd duidelijk waar de ingrediënten van producten vandaan komen en hoe duurzaam deze producten zijn. Burgers zijn gebaat bij duidelijkheid en transparantie vanuit de bedrijven, zodat ze geïnformeerd hun keuze kunnen maken.

Tweede leven voor gedragen kleding

Consumenten geven op het gebied van kleding aan dat ze ervoor zorgen dat kleding lang wordt gebruikt en dat kleding ene tweede leven krijgt door het te verkopen, ruilen of aan een goed doel weg te geven. Echter is het kopen van eerlijk geproduceerde kleding minder populair, waarschijnlijk omdat deze kleding duurder is.

Groenere hotels en vliegschaamte

Drie op de tien burgers kijken naar zichzelf als het gaat om duurzamere recreatie. Zij zien voor zichzelf de voornaamste rol weggelegd om op dit gebied de verduurzaming voor elkaar te krijgen. Een derde neemt duurzaamheid mee in het bepalen van de vakantiebestemming en 28 procent let bij het boeken al volop of enigszins op duurzaamheidskenmerken van de vakantieaccommodatie. Dat is ook gemakkelijker geworden, want boekingssites vermelden steeds vaker expliciet hoe duurzaam een hotel is. 

Beeld: ©Jacob_09/Shutterstock.com

Bron: © ABN AMRO