Consumenten maken zich beduidend meer zorgen over de voedselveiligheid dan het milieu, dit blijkt uit een recent onderzoek van DNV GL.
Voor dit onderzoek werden 4.500 consumenten vanuit de hele wereld gevraagd naar hun aankoop gewoonten met betrekking tot voedsel. De resultaten wijzen erop dat consumenten vooral een sterke voorkeur hebben voor factoren die van invloed zijn voor hen als individu. Voedselveiligheid (55%) en gezondheidskwesties (53%) werden belangrijker geacht dan externe factoren, zoals het milieu (38%) en dierenwelzijn (35%).
Er lijkt minder belangstelling te zijn voor het milieu of sociale aspecten, met uitzondering van afval en recycling, wanneer consumenten een aankoopbeslissing maken, zaken zoals een verminderde uitstoot van broeikasgassen (10%), mensenrechten (13%) en dierenwelzijn (16%)
Daarnaast toont het onderzoek aan dat er een duidelijke vertrouwenskloof bestaat; merkloze verpakte voedingsmiddelen (69%) scoren minder goed op vertrouwen als merkproducenten (85%). QR-codes voor traceability en authenticiteit kunnen dit vertrouwen vergroten, echter gebruikt slechts 19% van de ondervraagden regelmatig QR-codes op verpakkingen.
Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor producten die ze vertrouwen. Maar liefst 69% is bereid meer te betalen wanneer de productinformatie geverifieerd wordt of als het product of de fabrikant gecertificeerd is volgens een voedselveiligheidsnorm. Certificering op het gebied van voedselveiligheid is heel gebruikelijk voor producenten. Het onderzoek suggereert dat er voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie een enorme verbetering mogelijk is in de communicatie met de consument over voedselveiligheid en andere productkenmerken.
Bron: © DNV GL