Nu consumenten zich aanpassen aan een wereldwijde crisis in de kosten van levensonderhoud, budgetten krap zijn en voorraden onder druk staan, moeten merken flexibel handelen en een open instelling hebben om aansluiting te vinden bij de consument, terwijl ze ook ten volle moeten profiteren van de snel opkomende technologische mogelijkheden. 'Redefining Value' voert Innova Market Insights' Top Tien Trends voor 2023 aan.
‘Bij voedselkeuzes zijn kosten en prijs-kwaliteitverhouding belangrijker geworden voor 1 op de 2 consumenten wereldwijd’
"Het herdefiniëren van waarde in de hele voedings- en drankenindustrie zal in 2023 leidend zijn omdat consumenten merken zoeken die hen begrijpen en reageren op hun kernwaarden. Ze willen merken die kwaliteit, vertrouwen en zekerheid bieden via hun productformules, communicatie en bredere duurzaamheidsacties", benadrukt Lu Ann Williams, Global Insights Director bij Innova Market Insights.
Naast een verhoogde vraag naar concurrerende prijzen hebben consumenten aangegeven dat ze meer en meer kijken naar nutritionele waarde en een blijvende gedeelde verantwoordelijkheid voor milieuveiligheid verwachten. Ondertussen krijgen jongere generaties die zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk meer invloed, veranderen markten en worden er nieuwe kansen gecreëerd. Tegen die complexe achtergrond volgt hier een voorproefje van wat Innova's Top Tien Trends laten zien voor de voedings- en drankenindustrie in 2023.
Iedereen worstelt met stijgende kosten en grotere instabiliteit. Om dit te bestrijden moet men goed begrijpen waar de consument de grens van het compromis legt. Strategieën zoals eenvoudige prijsverhogingen of flexibele ingrediëntenlijsten om schommelingen in de toeleveringsketen op te vangen, kunnen op korte termijn werken. Merken moeten echter open zijn in hun communicatie en duidelijk laten zien welke voordelen zij bieden. De gezondheid van de planeet blijft wereldwijd de belangrijkste kwestie en financiële druk leidt tot een toename van milieuvriendelijk gedrag. Consumenten hebben hun voedselverspilling verminderd en upcyclen of recyclen meer als onderdeel van hun bezuinigingen. Merken kunnen succes boeken door acties die economische voordelen combineren met duidelijke gezondheids- en duurzaamheidsdoelstellingen.
Consumenten richten hun aandacht op eenvoudige maar voedzame producten die betaalbaar zijn. Ze zijn actief op zoek naar betaalbare manieren om gezond te eten, wat merken veel mogelijkheden biedt om hun mogelijkheden tot nieuwe grenzen uit te testen. Om aan de voedings-, milieu- en economische eisen van de consument te voldoen, moeten fabrikanten innoveren om maximale waarde uit de grondstoffen en het productieproces te halen.
Jongere consumenten, opgegroeid in een interactieve digitale wereld, creëren trends en bepalen wat de markten moeten bieden. Voor Gen Z en Millennials zijn voedingsmiddelen en merkkeuzes belangrijke indicatoren van levensstijl, overtuigingen en waarden. Deze bevolkingsgroepen hebben een sterke stem en zijn gewend hun mening openlijk en op grote schaal te delen. Terwijl gezondheid een steeds belangrijkere drijfveer is voor aankopen, veroveren nieuwe en internationale smaken de harten van een jong en experimenteel publiek. Deze consumenten omarmen het nieuwe en het andere, terwijl ze zeer gevoelig zijn voor positieve betrokkenheid van merken.
De snelle opkomst van de plantaardige sector heeft, bijna onvermijdelijk, een aantal hindernissen genomen, waardoor de vraag van de consument naar smaakvolle producten van hoge kwaliteit opnieuw centraal moet komen te staan. Er is een enorme vraag naar culinaire creativiteit en wereldwijde smaakprofielen. Twee derde van de respondenten wil plantaardige versies van traditionele, lokale keukens proberen. De industrie reageert hierop met een grote toename van kant-en-klare maaltijden, terwijl er veel ruimte is voor uitbreiding naar maaltijdpakketten en inventieve receptcombinaties. De belangstelling voor onderbenutte ingrediënten neemt ook toe, waardoor mogelijkheden ontstaan om variatie in smaak en voeding aan te brengen en tegelijkertijd de bevoorradingsproblemen aan te pakken.
Het publiek wordt steeds nieuwsgieriger naar innovatieve technologieën zoals verticale en regeneratieve landbouw. Deze ontwikkelingen helpen niet alleen smaak, voeding en opbrengst te maximaliseren, maar kunnen ook de steun van de consument winnen wanneer wordt aangetoond dat zij de kwaliteit en duurzaamheid van de mondiale voedselproductie verbeteren. De consument van vandaag is steeds meer geïnteresseerd in de herkomst van het voedsel, omdat dit verband houdt met de grote mondiale bezorgdheid over gezondheid, duurzaamheid en afval. Het welzijn van landarbeiders is even belangrijk: 65% van de respondenten is het erover eens dat zij liever groenten en fruit kopen op boerenmarkten dan in grote winkels. Merken moeten laten zien hoe nieuwe productietechnieken boeren, mensen en de planeet ten goede komen.
Op woensdag 9 november 2022 presenteert Lu Ann Williams een webinar met de inzichten achter de volledige lijst van de Top Tien Trends voor 2023, inclusief kansen op de volgende gebieden:
De langverwachte jaarlijkse trends van Innova, specialist in voedselinnovatie en -inzicht, zijn gebaseerd op uitgebreide wereldwijde consumentenonderzoeken. Gekoppeld aan uitgebreide markt- en nieuwe productgegevens, onthullen ze niet alleen wat consumentenbeslissingen nu bepalen, maar ook hoe merken en vernieuwers zich met succes kunnen aanpassen aan de toekomstige realiteit.
Bron: Innova Market Insights