1 op de 4 Nederlandse consumenten geeft aan over vijf jaar minder vlees te gaan eten. Dit komt voornamelijk door milieuoverwegingen, de impact op gezondheid en het dierenwelzijn. Naast Nederland leeft dit voornemen ook in de rest van Europa; maar de redenen per land verschillen. In Nederland zijn er al veel innovaties op het gebied van vleesvervangers en dergelijke. Een uitgelezen kans voor deze bedrijven; zij kunnen profiteren van de internationale verschuiving van consumptie van dierlijke naar plantaardige producten.
De Nederlandse consument is van alle dierlijke producten het meest gehecht aan kaas (we blijven een kaasland), gevolgd door kip en rundvlees. Vrouwen zijn meer fans van kaas en eieren, mannen neigen meer naar rund- en varkensvlees. Slechts 10% van de Nederlandse consumenten zou geen enkel product missen. De meerderheid vindt een structurele verschuiving naar alternatieven dan ook geen vanzelfsprekendheid.
Als de Nederlanders zich aan hun voornemens houden minder vlees te eten, daalt de vleesconsumptie per hoofd naar verwachting met 3%. De huidige consumptie van bijna 40 kilo maakt dat verschil zo’n twee biefstukken per jaar.
De voornaamste drijfveer voor de Nederlandse consument is het milieu. In tegenstelling tot Duitsland en België, waar dierenwelzijn en gezondheid de belangrijkste redenen zijn. Gemiddeld is gezondheid de voornaamste reden in Europa.
Er moet door voedingsbedrijven rekening gehouden worden met de verschuiven van de verhouding tussen consumptie van dierlijke en plantaardig eiwitten. Momenteel ligt deze op 60-40, richting 2025 verschuift deze naar 50-50. Overheden onderzoeken hoe zij deze verschuiving het beste kunnen realiseren. De belangrijkste sturingsmechanismen voor de overheid zijn de gezondheidsaspecten en prijsgevoeligheid bij consumenten. Het bedrijfsleven blijft innoveren en hiermee biedt men steeds meer volwaardig alternatieven.
In westerse landen zie je een opmars van alternatieven voor vlees en zuivel. Alternatieven gaan het origineel overtreffen op basis van prijs, gezondheid of gemak. Voor consumenten vormen deze producten een aantrekkelijk alternatief voor alledaags gebruik. Een paar eiwitbronnen lijken voor consumenten nog iets te alternatief; bijvoorbeeld een hamburger op basis van algen of insecten. Hier is slechts 1 op de 10 consumenten van gecharmeerd.
Bron: ING
Bron: © Pixabay