Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit aan voedsel dat voorzien is van een keurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor 4,9 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel, een stijging van 7%. Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt inmiddels op 11%. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2018, die minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
In 2018 gaven Nederlandse huishoudens ruim 4,9 miljard euro uit aan duurzamer geproduceerd voedsel, een plus van 300 miljoen euro (7%) ten opzichte van 2017. Duurzamer geproduceerd voedsel is voor de consument herkenbaar als het een duurzaamheidskenmerk heeft. De omzet van voedsel met het keurmerk 'Beter Leven' kwam uit op ruim 1,6 miljard euro (+ 4% t.o.v. 2017), die van het keurmerk 'biologisch' op ruim 1,3 miljard euro (+ 5%). UTZ certified komt op de derde plaats met een omzet van bijna 1.1 miljard euro (+10%).
In 2018 liet de verkoop van de meeste productengroepen duurzaam voedsel een (forse) stijging zien, onder meer brood, granen, koek en gebak (165 miljoen euro omzet, groei van 17% ten opzichte van 2017), vis (+14%) en koffie en thee (+11%). Eieren laten een groei van 25% zien na een jaar van teruggang door de fipronilaffaire en ophokplicht voor pluimvee in 2017. Het grootste marktaandeel binnen een productgroep is weggelegd voor eieren en vis; circa 40% van alle verkochte eieren en vis was duurzaam.
Bron: © Wageningen Universiteit
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec