Biologisch boeren loont vaker dan je denkt
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Biologisch boeren loont vaker dan je denkt

  • 24 oktober 2022

Biologische boeren en tuinders konden tussen 2018-2020 in de meeste gevallen de meerkosten die biologische productie met zich meebrengt terugverdienen door een hogere marktprijs, behalve voor melk. De betalingsbereidheid van consumenten voor biologische producten is echter een belangrijke belemmering voor verdere groei. Dit blijkt uit de Agro-Nutri Monitor 2022 van de WUR

De nettomarges van gangbare en biologische producten schommelen vaak sterk, zeker bij producten die afhankelijk zijn van het weer, zoals uien, aardappelen en peren. Op een aantal producten konden biologische boeren zelfs een betere marge maken dan gangbare producten.

Keurmerken moeten op elkaar afgestemd worden

De productie van land- en tuinbouwproducten met een duurzaamheidskeurmerk, zoals 'On the way to PlanetProof' van SMK, 'Beter voor Natuur & Boer' van Albert Heijn, of 'Beter Leven' (tenminste één ster) van de Dierenbescherming, neemt toe. Boeren en tuinders die verduurzamen via deelname aan niet-biologische duurzaamheidskeurmerken krijgen daarvoor in sommige gevallen een vooraf afgesproken vergoeding van de afnemer. Melkveehouders en varkensboeren die bijvoorbeeld meedoen aan het Beter Leven keurmerk of Albert Heijn Beter voor Natuur & Boer krijgen een vergoeding voor de gemaakte meerkosten. Bij de tuinbouwproducten die onder On the way to PlanetProof worden verkocht is zo’n vergoeding voor meerkosten veel minder gebruikelijk. Met name in de plantaardige sectoren worden in verschillende landen en markten vaak verschillende keurmerken door afnemers gevraagd. Dit zorgt bij de producenten voor extra kosten. Harmonisering en benchmarken van de eisen van de verschillende keurmerken is daarvoor een oplossing. Daar wordt ook al door partijen aan gewerkt.

Nederlanders kiezen niet zo graag biologisch als Duitse of Franse consumenten

In Nederland, Duitsland en Frankrijk onderscheidden de onderzoekers vijf consumentensegmenten, van een groep met een zeer sterke voorkeur voor gangbare producten tot aan een groep met een zeer sterke voorkeur voor biologische producten. De groepen met de voorkeur voor biologisch zijn in Nederland iets kleiner dan in Duitsland en Frankrijk. Bij de route naar verdere verduurzaming via de biologische landbouw zullen in Nederland meer consumenten overtuigd moeten worden van de meerwaarde van biologisch voedsel.

Bekijk de Agro-Nutri Monitor 2022

Wur.nl

Bron: Wageningen University & Research