Beperkte groeiruimte voor voedingsindustrie in 2024
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Beperkte groeiruimte voedings­in­dustrie in 2024

  • 16 januari 2024

De vooruitzichten voor de voedings- en drankenindustrie in 2024 tonen een beperkte ruimte voor productiegroei, volgens ING. Ondanks een afnemende inflatie blijven de groeiverwachtingen voor particuliere consumptie in Nederland en de Eurozone gematigd. De wereldwijde groeiende voedselvraag creëert uitdagingen voor sectoren zoals zuivel en vlees, waar de krimp van de veehouderij het binnenlandse aanbod beperkt. Een verschuiving naar producten met hogere toegevoegde waarde en meer import van grondstoffen uit het buitenland kan een groeimogelijkheid bieden.

Sinds 2021 resulteerden stijgende inkoop-, energie-, transport- en loonkosten in een aanzienlijke stijging van de afzetprijzen in de voedingsindustrie. De omzet van voedingsfabrikanten steeg met 7% in 2021, 22,5% in 2022 en 5% in 2023. De kosteninflatie neemt af, en producenten geven minder aan hun prijzen te verhogen. De omzet daalde zelfs in het derde kwartaal van 2023 voor het eerst in twee jaar.

Normalisatie van kostenontwikkeling in 2024

ING verwacht verdere normalisatie van de kostenontwikkeling in 2024. Wereldwijde tarweprijzen stijgen, Europese suikerprijzen dalen, en de krapte in het aanbod van cacao blijft. Loonkosten zullen blijven stijgen door verhogingen van minimumloon en CAO-lonen.

Politieke besluitvorming beïnvloedt de sector

Belangrijke besluiten over arbeidsmigratie, klimaatbeleid, landbouw en veestapel liggen op de formatietafel. Arbeidsmigratie is cruciaal voor de voedingsindustrie, waar arbeidsmigranten bijna 40% van het totale aantal werknemers in de vleesverwerking vormen. Beperkingen aan migratie kunnen de concurrentie om buitenlandse arbeidskrachten vergroten, wat de druk op lonen verhoogt en robotisering aantrekkelijker maakt.

Winstgevendheid blijft een zorgpunt

De sterk gestegen prijzen van voedingsmiddelen hebben consumentengedrag veranderd, met minder vraag naar A-merken en een groter aandeel huismerken. Grote fabrikanten rapporteerden stabiele marges maar krimpende productievolumes in 2023. In 2024 zullen A-merk fabrikanten investeren in innovatie en marketing om de volumedaling te keren, terwijl MKB-fabrikanten moeite hebben met het doorberekenen van gestegen kosten. Kostenbesparingen, efficiencyverbeteringen en prijsonderhandelingen zullen de focus zijn voor winstgevendheid in de komende periode.

Ing.nl

Bron: ING